Fiege breidt leverservice uit met real time tracking & tracing

Fiege heeft een innovatief track & trace systeem geïmplementeerd in zijn Home Deliveries netwerk dat de consument thuis toelaat om zijn levering tot op de minuut te volgen. Op die manier kent hij ook het exacte levertijdstip. Met deze unieke oplossing komt Fiege tegemoet aan de groeiende behoefte van de consument aan transparantie en zekerheid omtrent het leverproces.

Fiege heeft een vernieuwend softwarepakket ingevoerd in zijn 2-Man Handling netwerk waardoor consumenten hun zendingen continu online kunnen volgen en zo precies weten hoe laat ze hun levering mogen verwachten. “De meest gestelde vraag van de klant aan webwinkels is immers hoe laat zijn bestelling bij hem thuis wordt geleverd”, verklaart Nourdyn El Moussati, Project Manager binnen Fiege. “Met deze nieuwe service beantwoordt Fiege deze vraag van de consument en neemt het zijn onzekerheid weg.”

Het communiceren van de exacte levertijd staat tijdens het hele leverproces centraal. Nadat de consument online zijn bestelling heeft gedaan, krijgen zowel hij als de opdrachtgever meteen een e-mail met een link naar het klantenportaal. Op dit portaal kan de klant niet alleen zijn zending van het begin tot aan het einde real time volgen, maar kan hij ook alle specifieke details met betrekking tot de rituitvoering opvolgen en hier proactief op reageren. Daarnaast heeft Fiege nog andere tools beschikbaar om de klant te informeren over de aankomsttijd van de levering. Zo stuurt Fiege de avond voor de levering een sms naar de consument met een tijdsvenster van twee uur waarbinnen zijn product geleverd zal worden. De dag zelf wordt de consument een uur op voorhand nog eens opgebeld om hem eraan te herinneren dat Fiege onderweg is.

Deze nieuwe dienst biedt tal van voordelen voor zowel de klant als de webshop zelf. Het belangrijkste voordeel is dat de webwinkel een tevreden klant heeft. “Bij webwinkels draait het allemaal om de consument. Een snelle en correcte levering waar klanten het proces op de voet kunnen volgen zorgt voor tevreden klanten die blijven terugkeren naar je webshop”, aldus John Ruijsch, Branch Manager Fiege Delivery Solutions. En dat is duidelijk te merken op online vergelijkingssites die steeds meer hun opgang maken binnen de e-commerce sector.

Naast een tevreden klant is een ander voordeel dat de communicatielijnen kort, duidelijk en efficiënt zijn: zowel Fiege, de opdrachtgever als de consument hebben toegang tot hetzelfde klantenportaal. De webwinkel kan zo sneller inspelen op vragen van de klant want ze hebben allebei toegang tot dezelfde informatie. De communicatie tussen de verschillende partijen in de keten wordt op die manier tot een minimum beperkt. Bovendien is er administratief minder overlast omdat alles papierloos verloopt. Nadat de klant zijn handtekening heeft gezet voor ontvangst krijgt hij bijvoorbeeld automatisch het ontvangstbewijs toe gemaild.

Met deze nieuwe service kunnen online shops een echt competitief voordeel verkrijgen. “Op het vlak van thuisleveringen wordt de consument nog te vaak geconfronteerd met een black box: hij kan het leverproces niet duidelijk volgen en weet niet waar zijn zending zich bevindt. Wij willen namens onze opdrachtgevers de internetshoppers verrassen door deze black box te doorbreken”, stelt John Ruijsch. “Voor ons is dit het begin in een reeks innovaties in kwaliteit en dienstverlening.”

Voor de implementatie van deze functionaliteit heeft Fiege gekozen voor de softwareoplossing van Aventeon (Logistics.One) in combinatie met GPS gebaseerde PDA’s (Personal Digital Assistants) van Motorola.

 

Over Fiege:
De Fiege Groep, met een hoofdzetel in Greven (Duitsland), is één van de leidende logistieke dienstverleners van Europa. Haar expertise ligt in het bijzonder in de ontwikkeling en uitvoering van geïntegreerde, holistische logistieke netwerksystemen en wordt beschouwd als een pionier van contractlogistiek. In 2010 realiseerde de Fiege Groep een omzet van 1,5 miljard euro wereldwijd dankzij ongeveer 20.000 werknemers. 210 filialen en samenwerkingen in 18 landen vormen een hecht logistiek netwerk. 3 miljoen vierkante meter magazijn en logistieke ruimte zorgen mee voor de efficiëntie van het bedrijf.

 

Fiege is al sinds 1968 actief in de home deliveries sector en sinds 2003 verzorgt het nextday home deliveries in hele Benelux. Binnen het 2-Man Handling netwerk levert Fiege aan de consument thuis o.a. wit- en bruingoed en andere grote goederen. Fiege levert op de gewenste plaats van de consument, installeert de goederen, neemt verpakkingsmateriaal en het oude toestel weer mee en verzorgt ook de retourencontrole en –afhandeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.