Dachser wint prijs voor duurzame stadsdistributie

DACHSER

Het innovatieproject van logistiek dienstverlener Dachser omtrent het ontwikkelen en implementeren van emissievrije aflevermethoden, heeft een federale prijs in ontvangst genomen. De award voor duurzame stadsdistributie werd in Berlijn overhandigd door de Duitse minister van Milieu, Svenja Schulze, aan Stefan Hohm, Corporate Director Corporate Solutions, Research & Development bij Dachser.

“Duurzame oplossingen voor binnenstedelijke distributie zijn essentieel’’, zegt Dr. Petra Seebauer, uitgever van het magazine “LogistikHeute” en CEO van EUREXPO. ‘’Dachser heeft met zijn combinatie van microhubs, elektrische bakfietsen en -vrachtwagens, IT-gecontroleerde goederenstroom en routeplanning, het initiatief genomen en is hiermee een belangrijk voorbeeld in het marktsegment.’’ Daarnaast erkende de jury dat de emissievrije oplossingen rekening houden met zowel sociale- als economische aspecten en dat deze ook implementeerbaar zijn voor andere logistiek dienstverleners.

Dachser‘s emissievrije aflevermethodes

Het bekroonde project omvat een oppervlakte van ongeveer vier vierkante kilometer in het stadscentrum van Stuttgart waarin alle zendingen zonder uitstoot worden geleverd. De volledig elektrische FUSO eCanter levert de groepagezendingen rechtstreeks af bij B2B- en B2C-klanten of brengt ze naar de micro hub in samenwerking met partner Velo CARRIER. Daar worden de pallets gelost en overgezet op elektrische wisselbak-fietsen, oftewel ‘Speed Pedelec’, voor levering. Wanneer de 18-ton Daimler eActros elektrische vrachtwagen beschikbaar is, wil Dachser deze ook gaan implementeren in deze projecten. Het oplaadpunt voor de elektrische aflevermethoden bevindt zich in de Dachser vestiging Kornwestheim ten noorden van Stuttgart, die – net als de andere Duitse branches van de logistiek dienstverlener – 100 procent functioneert op waterkracht. De nieuwe generatie chauffeurs wordt opgeleid in de elektrische trucks, waardoor ze volledig vertrouwd raken met elektrische mobiliteit.

Dachser‘s emissievrije levering is gebaseerd op een modulaire “toolbox”. Afhankelijk van het vereistenprofiel van de stad in kwestie, kan de lokale Dachser vestiging aangepaste oplossingen implementeren. En een deel daarvan is het vinden van de juiste combinatie van voertuigen voor leveringen in de binnenstad. Met betrekking tot het gehele transport – waarvan een groot gedeelte nog wordt uitgevoerd met conventionele dieselvrachtwagens – vermindert de emissievrije “toolbox” de CO2-uitstoot per zending met 24 procent, de uitstoot van PM10-deeltjes met 32 procent en stikstofoxide NO2 met 26 procent.

“Op het gebied van stadsdistributie hebben wij een veelbelovende start gemaakt in Stuttgart. Maar wij hebben nog een lange weg te gaan, vooral als het gaat om de beschikbaarheid van vrachtwagens met alternatieve aandrijfsystemen,” legt Stefan Hohm uit. “Voor nieuwe, duurzamere binnenstedelijke distributie moeten alle betrokkenen intensiever samenwerken. Wij zijn niet op zoek naar slechts één oplossing, maar willen alle mogelijkheden combineren zodat wij het laden en lossen en onze routes en aflevertijden steeds verder kunnen optimaliseren.’’

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.