Renault Trucks onthult zijn 2e generatie elektrische vrachtwagens

Renault Trucks - Elektrische vrachtwagens

Nadat Renault Trucks samen met zijn klanten/partners tien jaar lang tests heeft uitgevoerd in reële omstandigheden, onthult de constructeur een tweede generatie van zuiver elektrische voertuigen: Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E., een compleet gamma van 3,5 tot 26 ton voor alle toepassingen in de stad.

De Renault Trucks D en Renault Trucks D Wide Z.E. zullen van de band rollen in de Renault Trucks-fabriek van Blainville-sur-Orne en worden in 2019 gelanceerd, terwijl Renault Master Z.E. nog dit jaar verkrijgbaar wordt.

Als pionier van de elektrische mobiliteit volgt Renault Trucks de evolutie van de steden en lanceert het merk zijn tweede generatie elektrische vrachtwagens. Het Z.E.-gamma van Renault Trucks bestaat uit de Renault Master Z.E., de Renault Trucks D Z.E. en de Renault Trucks D Wide Z.E. en biedt met zijn laadvermogen van 3,5 tot 26 ton een antwoord op alle stedelijke toepassingen, van de levering en distributie van goederen tot de inzameling van afval.

Renault Trucks bereidt de overgang naar elektrische vrachtwagens al 10 jaar lang voor

Renault Trucks beschouwde de elektrische mobiliteit al in een erg vroeg stadium als de ideale oplossing voor problemen met de luchtkwaliteit en geluidsoverlast in steden en als een van de oplossingen om de wereldwijde CO2-uitstoot te beperken.

Al meer dan tien jaar zet de constructeur samen met zijn klanten/partners elektrische vrachtwagens in om fundamentele informatie te verzamelen over het gebruik, het gedrag van de batterijen, de laadinfrastructuur en het onderhoud van elektrische vrachtwagens.

Die experimenten in reële gebruiksomstandigheden hebben de klanten/partners van Renault Trucks geholpen om hun eigen klanten meer inzicht te geven in de elektrische technologie. Renault Trucks steunt ook op de knowhow die het merk de voorbije jaren heeft opgedaan met de commercialisering van zijn zuiver elektrische vrachtwagen, Maxity électrique.

“Tien jaar geleden waren we een van de eerste constructeurs die nadachten over elektrische vrachtwagens om de luchtkwaliteit in steden te verbeteren,” aldus Bruno Blin, voorzitter van Renault Trucks. “Vandaag kunnen we schermen met een gamma performante elektrische voertuigen en staan de experts in ons netwerk klaar om klanten te helpen met de overstap naar elektrische voertuigen. Tien jaar geleden zijn we van start gegaan, vandaag zijn we klaar.”

Emissievrije vrachtwagens die zonder beperkingen in de steden mogen.

Aangezien de recente technologische evoluties elektrische vrachtwagens economisch rendabel maken voor professionele transporteurs, lanceert Renault Trucks een compleet Z.E.-gamma.

Welke beperkingen ook worden doorgevoerd in de stadszones, de voertuigen van het Z.E.-gamma van Renault Trucks kunnen hun opdracht steeds zonder onderbrekingen volbrengen. Ze vormen dan ook de ideale oplossing om de luchtkwaliteit te vrijwaren en files te verminderen, doordat ze hun leveringen in alle stilte kunnen uitvoeren doorheen de nacht, zonder daarbij schadelijke emissies of CO2 uit te stoten.

Renault Trucks Master Z.E., beschikbaar vanaf september 2018

De Renault Master Z.E., die vanaf september 2018 verkrijgbaar wordt, leent zich perfect voor leveringen in de stad en geeft zijn gebruikers toegang tot alle stadszones, ook die met verkeersbeperkingen. Zes uur laden volstaat om de batterij van dit zuiver elektrische bedrijfsvoertuig volledig op te laden.

Zijn laadvolume is identiek aan dat van een Renault Master diesel, aangezien de batterijen onder de voorzetels werden geplaatst. Met zes verschillende versies (vier bestelwagens en twee chassis-cabines) biedt Master Z.E. een antwoord op alle behoeften van professionals die in de stad werken.

En om de veiligheid van de chauffeur, zijn lading en de stadsbewoners te verzekeren, beschikt Master Z.E. standaard over een parkeercamera, parkeersensoren en een dodehoekspiegel.

Renault Trucks D en Renault Trucks D Wide Z.E. voor distributie in de stad en vuilnisomhaling

De D Z.E. wordt leverbaar in een versie van 16 ton, geoptimaliseerd voor distributievervoer in de stad en distributievervoer met temperatuurcontrole. De D Wide Z.E. wordt verkrijgbaar in een versie van 26 ton, die is afgestemd op vuilnisomhalingen. Beide modellen zullen vanaf het tweede semester van 2019 worden gebouwd in de Renault Trucks-fabriek van Blainville-sur-Orne in Normandië.

Het rijbereik van de middelzware vrachtwagens uit het Z.E.-gamma van Renault Trucks kan oplopen tot 300 kilometer, naargelang het gebruik en de batterijconfiguratie. De batterijen vertegenwoordigen de grootste uitgavenpost bij de aankoop van een elektrische vrachtwagen. Om het nuttig laadvermogen en de economische competitiviteit te behouden, biedt Renault Trucks echter diverse rijbereikversies om zo goed mogelijk in te spelen op elk gebruik.

Aan een gelijkstroomlader met Combo CCS-stekker van 150 kW kunnen de lithium-ionbatterijen van de D Z.E. en D Wide Z.E. in een of twee uur tijd volledig worden opgeladen. Voor een nachtelijke oplaadbeurt aan wisselstroom moet u op 12 uur rekenen voor een batterij van 300 kWh. In dat geval volstaat een industrieel driefasig stopcontact van 380 volt en 32 ampère om dit te realiseren.

En om zich aan elke koetswerkversie en alle gebruikstypes aan te passen, zijn de Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E. uitgerust met een krachtige stekker met een standaard mechanische interface.

TECHNISCHE EIGENSCHAPPEN

RENAULT MASTER Z.E.

  • MTM: 3,1 ton
  • Elektromotor met een vermogen van 57 kW
  • Maximumkoppel: 225 Nm
  • Topsnelheid: 100 km/u
  • Energieopslag: lithium-ionbatterijen van 33 kWh
  • Rijbereik over de NEDC-cyclus: 200 km
  • Reëel rijbereik: tot 120 km

RENAULT TRUCKS D Z.E.

  • MTM: 16 ton
  • Technisch gewicht van 16,7 ton
  • Beschikbare wielbases: 4.400 mm en 5.300 mm
  • Elektromotor met een vermogen van 185 kW (continu vermogen van 130 kW)
  • Maximumkoppel van de elektromotor: 425 Nm.
  • Maximumkoppel aan de brug: 16 kNm
  • Versnellingsbak met twee verhoudingen
  • Energieopslag: lithium-ionbatterijen van 200 tot 300 kWh
  • Reëel rijbereik: tot 300 km


RENAULT TRUCKS D WIDE Z.E.

  • MTM: 26 ton
  • Technisch gewicht van 27 ton
  • Beschikbare wielbasis: 3.900 mm
  • Twee elektromotoren met een totaalvermogen van 370 kW (continu vermogen van 260 kW)
  • Maximumkoppel van de elektromotoren: 850 Nm
  • Maximumkoppel aan de brug: 28 kNm
  • Versnellingsbak met twee verhoudingen
  • Energieopslag: lithium-ionbatterijen van 200 kWh
  • Reëel rijbereik: tot 200 km

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.