Renault Trucks Optifuel Challenge 2019

Renault Trucks Optifuel Challenge 2019

MET DE OPTIFUEL CHALLENGE GAAT RENAULT TRUCKS OP ZOEK NAAR DE ZUINIGSTE CHAUFFEUR VAN 2019

De Optifuel Challenge is een door Renault Trucks georganiseerde wedstrijd die in het teken staat van efficiënt – en milieuvriendelijk rijden. Dit is reeds de vijfde editie van deze internationale tweejaarlijkse wedstrijd waarbij de deelnemers met een Renault Trucks T High 13 liter, een vast parcours zo zuinig mogelijk afleggen. Om te bepalen welke chauffeur het parcours het beste heeft afgelegd, wordt gebruik gemaakt van Optifuel Infomax. Met deze management tool kan een enorme hoeveelheid data uit het voertuig gehaald worden, waardoor de trajecten van de deelnemers eenvoudig met elkaar kunnen worden vergeleken. Er wordt hierbij niet alleen gekeken naar brandstofverbruik, maar ook naar efficiëntie, veilig weggedrag, anticipatie en correct gebruik van het voertuig. 

De preselecties 

Aan de vorige editie namen 3.000 chauffeurs van 2.300 bedrijven uit 29 landen deel, nu ook verwachten we dat veel internationale chauffeurs telkens in hun eigen land de strijd met elkaar zullen aangaan aan het stuur van een Renault Trucks T High 13 liter. De beste chauffeur uit elk land – de man of vrouw die erin slaagde weinig brandstof te verbruiken zonder commerciële snelheid op te offeren of de verkeersregels te overtreden – mag naar de grote internationale finale die gehouden wordt in Lyon in oktober. Inschrijven kan vanaf nu tot 7 juni via optifuelchallenge.be.De nationale selectie voor België gaat door van 20 tem 23 juni aan de Brabanthallen in Leuven en in Luxemburg van 13 tem 15 juni bij Stoll Trucks te Leudelange. De 10 zuinigste chauffeurs krijgen een VIP-arrangement op de Truck Race in Zolder in september en de winnaars van België en Luxemburg mogen ook naar de internationale finale in Lyon waar een nagelnieuwe Renault Trucks T High te winnen valt!

De trucks

De trucks beschikken over alle innovaties op het vlak van de verlaging van het brandstofverbruik. Ze worden voorzien van aerodynamische elementen als dak spoilers, zijspoilers, zijskirts en plaatwerkverlengingen. Ze krijgen een Euro 6 Step D-motor van 13 liter met common rail hoge druk injectie (520pk) en zijn uitgerust met technologie als uitschakeling van de power-modus, eco cruise control met Optiroll gestuurde vrijloopmodus, een uitschakelbare luchtcompressor, een stuurpomp met variabel debiet, en automatische uitschakeling van de motor. De trucks van de allernieuwste generatie worden ook voorzien van de voorspellende cruise control Optivision, die verbonden is met een gps en de schakelstrategie, de acceleratie en de rijsnelheid afstemt op het reliëf van de route. Allemaal uitrusting die de rendabiliteit van transporteurs helpt te verhogen.

De internationale finale

De beste eco-chauffeur van elk van de deelnemende landen gaat dus naar de grote internationale finale, die plaatsvindt van 14 tem 16 oktober in Lyon. De finale omvat twee luiken. Eerst moeten de deelnemers een vragenlijst invullen waarmee hun kennis van zuinig rijden wordt getest. Daarna leggen ze een parcours van ongeveer 40 minuten af op de openbare weg in een Renault Trucks T. De winnaar wordt de chauffeur die erin slaagt weinig brandstof te verbruiken zonder commerciële snelheid op te offeren.

www.optifuelchallenge.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.