Transports Vervaeke heeft eerste Volvo FM Trekker op LNG

Transports Vervaeke heeft eerste Volvo FM Trekker op LNG
Transports Vervaeke rijdt vanaf maart dit jaar met de allereerste Volvo FM trekker aangedreven door vloeibaar methaan-diesel (LNG) in combinatie met diesel in België. Deze truck zal tot 15% minder CO2 uitstoten dan een conventioneel diesel voertuig.

Voor zowel Transports Vervaeke als Volvo Trucks speelt duurzaam ondernemen een essentiële rol in de bedrijfsvoering. Het is dus ook niet te verwonderen dat Transports Vervaeke als 1ste Belgisch bedrijf kiest voor de Volvo methaan-diesel truck. Deze truck combineert op een unieke wijze milieuvriendelijke LNG brandstof met de bedrijfszekerheid van de FM 13 liter dieselmotor. Het gevolg is een tot 15% lagere CO2 uitstoot dan de traditionele dieselmotoren.

Bij Transports Vervaeke uit Zellik, grote Europese speler op het gebied van het vervoer van ADR producten in bulk, is de investering in de nieuwe technologie van Dual Fuel een volgende concrete stap om hun visie van duurzaam ondernemen in de praktijk te brengen.
Deze volgt op de systematische installatie van het I-Roll systeem op alle nieuw aangekochte Volvo FH trekkers vanaf het voorjaar van 2012.

De FM 460 Methaan-Diesel zal ingezet worden tussen België en Nederland waar al een tiental LNG tankstations beschikbaar zijn. In België zijn initiatieven genomen om ten laatste in 2014 de brandstof LNG te commercialiseren.

Brandstofefficiëntie is uiteraard zeer belangrijk in dit project. Maar voor Transports Vervaeke is ook het veiligheidsaspect een absolute must. Daarom wordt de robuuste Volvo FM uitgerust met actieve veiligheidssystemen als Adaptive Cruise Control, Lane Change Support en Electronic Stability Program.

Hoog rendement met de dual fuel motor
De nieuwe Volvo FM Methaan-Diesel wordt aangeboden met een 13-liter motor met een vermogen van 460 pk en koppel van 2300 Nm. De motor werkt volgens het dual fuel principe. Deze techniek biedt een hoger rendement vergeleken met mono fuel motoren, die volledig worden aangedreven op gas en waar de brandstof ontstoken wordt door bougies. Een methaan-diesel truck biedt hetzelfde hoge rendement als een dieselmotor. De brandstofkosten zullen bij een methaan-diesel truck echter aanmerkelijk lager zijn dan bij een truck op diesel. Volvo heeft de dual fuel techniek zover doorontwikkeld dat het brandstofmengsel tot 75% procent uit methaangas kan bestaan. Het overige gedeelte bestaat uit diesel, maar dit kan afhankelijk van de inzet van het voertuig variëren.

De motor is uitgerust met twaalf gasinjectoren en een speciaal geconfigureerde katalysator. Een extreem geïsoleerde tank zorgt ervoor dat het gas (de temperatuur van het gas is -140 graden Celsius) in vloeibare vorm blijft. Door het gebruik van vloeibaar gas (LNG – liquefied natural gas of LBG – liquefied biogas) kan meer brandstof worden opgeslagen in de tank, dan wanneer gas onder druk (CNG – compressed natural gas) wordt toegepast. Het gebruik en tanken van LNG is even veilig als diesel met als enige verschil dat gezien de temperatuur er handschoenen en veiligheidsbril vereist zijn.

Bedrijfszekerheid
Uit diverse onderzoeken van Volvo Trucks blijkt dat de methaan-diesel technologie aan dezelfde hoge bedrijfszekerheid voldoet dan trucks met een conventionele motor. Rijeigenschappen zijn gelijk aan die van een conventionele dieseltruck. Het rijden op gas gebeurt volledig automatisch zonder tussenkomst van de chauffeur. Als het gas op raakt, schakelt het systeem automatisch over naar diesel. De bestuurder wordt op dat moment geïnformeerd door een controlelampje op het dashboard.

Volvo Truck Center Brussel zal instaan voor het onderhoud van het LNG gedeelte. Het overige onderhoud wordt verzekerd door specialisten van het eigen Transports Vervaeke atelier.

Opleiding
De chauffeurs van dit zeer specifieke voertuig zullen een aangepaste opleiding door Volvo Trucks krijgen. Hierbij zal de nadruk liggen op een zo efficiënt mogelijk rijden, informatie over LNG en de beschikbaarheid van LNG.

Brandstofefficiëntie
Deze investering in de nieuwe methaan-diesel technologie kadert in het beleid voor duurzaam ondernemen van Transport Vervaeke. Een ander project is o.m. het gezamenlijke ECO project van Volvo Trucks, Transports Vervaeke en Solvay voor natronloog wegtransporten waarbij men naar de efficiëntie van de totale combinatie trekker, oplegger en banden kijkt, maar ook zorgt voor opleiding voor chauffeurs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.