Wegvervoer in 2025

Op de Easyfairs Logistiek en Transport beurs in Antwerpen stelde Lode Verkinderen, Secretaris Generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen vandaag, zijn visie op wegvervoer in 2025 voor. Wat zijn de tendenzen die het wegtransport van 2025 zullen tekenen?

De stijgingen van de brandstofprijzen die we vandaag kennen, zullen blijven bestaan. Prijzen per vat zullen gemiddeld op zo’n 180 euro liggen, maar met mogelijke pieken tot 320 euro. Energiezuinigheid is dan ook een must. Motoren van vrachtwagens zullen lichter zijn met minder PK’s, maar met een nagenoeg even groot koppel. Tegen 2024 zullen we al toe zijn aan een euro 9 norm waarin vrachtwagens verwacht worden om in een Galileo/GPS colonne te kunnen rijden. Vrachtwagens kunnen dan gestuurd op 2 meter van elkaar rijden wat leidt tot een lage luchtweerstand en dus verbruik. Een 44 ton combinatie met lichtere motor komt dan uit op een verbruik van 19 l/100km.

De kilometerheffing waarover nu zoveel gesproken wordt, zal nog steeds bestaan. Vrachtwagens krijgen in 2025 een heffing op basis van de euro norm die ze halen. Hoe beter de norm, hoe lager de heffing.

Files zullen tegen 2025 niet opgelost zijn, ondanks het oplossen van een aantal knelpunten.

Vanaf 2018 zal het tekort aan chauffeurs nijpend worden. De veroudering van de EU zal hierin een grote rol spelen. Tegen 2025 zal er een grote vrijheid van arbeids zijn in de ganse EU. Lonen zullen gelijker liggen, maar mensen zullen makkelijker aan de slag kunnen in landen die hogere lonen uitkeren. Het internationale karakter van de chauffeursgroep in België zal dus nog versterken. Ook het aandeel van de loonkost in wegvervoer zal sterk stijgen. Waar we vandaag spreken over 40% zal dat aandeel in 2025 op 60% liggen.

Tenslotte zullen in 2025 zo’n 3500 ecocombinaties rondrijden in België. Vanaf 2013 start hierrond een proefproject. De visie die mensen op de ecocombi hebben wordt positiever en hun aantal zal snel stijgen.

Bron: Presentatie Lode Verkinderen
Transport en Logistiek Vlaanderen
Easyfairs Logistiek en Transport beurs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.