Naar schatting 108 miljoen meter wikkelfolie geschrapt dankzij het gebruik van de Loadhog pallet deksel

Naar schatting 108 miljoen meter wikkelfolie geschrapt dankzij het gebruik van de Loadhog pallet deksel

Loadhog Limited, de multi Queen’s Award winnende ontwerper en fabrikant van innovatieve herbruikbare verpakkingsoplossingen, heeft een toenemende belangstelling ervaren voor zijn lijn van milieuvriendelijke palletbeveiligingsproducten. Het bedrijf werkt momenteel aan de ontwikkeling van zijn 17 jaar oude Pallet Dekselsysteem (Pallet Lid) door automatiseringstechnologie te integreren. Dit zal het afval, de arbeid en de tijd die nodig is om de lading op een pallet vast te zetten, aanzienlijk verminderen voor verschillende retail- en e-commerce-giganten.

Sky, Unipart Logistics, Poste Italiane en sinds kort ook Penguin Random House zijn al enthousiaste gebruikers van het Pallet Dekselsysteem, dankzij de toenemende interesse in de mogelijkheden van het product om verpakkingsmateriaal voor eenmalig gebruik, zoals wikkelfolie en banderol, te vervangen. Loadhog heeft onlangs, dankzij deze interesse, een aanzienlijk succes aangekondigd en heeft de 2020 Queen’s Award voor internationale handel en de 2019 SBA Outstanding Business of the Year Award gewonnen. De oorspronkelijke en eerste uitvinding van het bedrijf, het Pallet deksel (Pallet Lid), werd in 2003 op de markt gebracht, met als doel de 220.000 ton wikkelfolie en andere verbruiksgoederen die op dat moment in het hele Verenigd Koninkrijk werden gebruikt, te vervangen.

Vorig jaar schatte Loadhog dat drie miljoen minder pallets met wikkelfolie werden gebruikt door klanten die overgingen op het Pallet dekselsysteem. Op basis van een recente business case komt dit overeen met 108 miljoen meter wikkelfolie, bijna genoeg om drie keer om de aarde te wikkelen.


Sinds de lancering van zijn eerste product heeft Loadhog talrijke innovatieve herbruikbare verpakkingen geïntroduceerd en zijn bereik over de hele wereld uitgebreid. De omzet is de afgelopen drie jaar met 79% gestegen, waarbij de export met 181% is toegenomen, mede dankzij de lancering van diverse containers en material-handling-apparatuur.

Loadhog blijft in de voorhoede van de wereldwijde campagne om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal voor eenmalig gebruik te verminderen, maar is ook tijdens de recente uitbraak veerkrachtig gebleven. Het bedrijf gaat door met het aanbieden van veelzijdige verpakkingsoplossingen, waardoor bedrijven hun eerste distributienetwerk voor thuisbezorging kunnen opzetten en een klik- en afhaalservice kunnen bieden als reactie op de veranderende behoeften van de hedendaagse consument. Met de lockdown die de groei van e-commerce, thuisbezorging en geautomatiseerde opslag versnelt, richt Loadhog zijn verpakkingsontwerp op nieuwe oplossingen die naadloos integreren met automatiseringstechnologie om kostenperfectie te leveren.

Het is duidelijk dat de toekomst van verpakkingen drastisch zal veranderen na de recente uitbraak en Loadhog verwacht dat de investering in herbruikbare verpakkingsoplossingen zal toenemen, aangezien bedrijven worden uitgedaagd om nog milieubewuster te zijn en meer dan ooit de belofte van een substantieel rendement op hun investering verlangen. Niet alleen zijn de verpakkingsoplossingen die ze aanbieden herbruikbaar, ze worden ook voornamelijk gemaakt van gerecycled plastic, waarbij meer dan 60% van de producten die Loadhog in 2019 maakte, gemaakt is van gerecycled materiaal. Het bedrijf heeft een visie opgesteld voor 2023 met als doel dat percentage te verhogen tot meer dan 70%.

De laatste casestudy laat zien dat het Pallet deksel wordt gebruikt door de bekende uitgeverij Penguin Random House (PRH). Met de RFID trackingstechnologie is Penguin erin geslaagd om het potentieel van dit product te maximaliseren, door het traceren van de bronnen in hun gesloten circuit en het beveiligen van hun goederen en verpakkingsmateriaal. Dit project begon twee jaar geleden toen het PRH-team bij elkaar zat om te bespreken wat er gedaan zou kunnen worden binnen hun eigen distributie om het geproduceerde afval te minimaliseren. Door de uitgebreide media-aandacht voor wegwerpplastic voor werd het project snel in gang gezet.

Na meer dan 20 jaar in de logistiek te hebben gezeten, leidde Neil Springall het project en zei: “Wat we vooral leuk vonden aan het Pallet dekselsysteem, is hoe snel we het product konden gebruiken en we vonden de voordelen absoluut fenomenaal. Gemiddeld kostte het ons ongeveer drie minuten om één pallet in te wikkelen, terwijl we nu de snelheid hebben teruggebracht tot ongeveer 20 seconden om het dekselsysteem te installeren”.

“Ook toen de klant het Pallet deksel ontving, ontdekten zij dat ze het binnen enkele seconden konden verwijderen dat ze het plastic afval niet hoefden af te snijden. Ze stapelen de deksels op, sturen ze terug naar ons en wij scannen ze hier weer terug in het systeem”.

PRH is erin geslaagd om het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik met meer dan 47% te verminderen, een fenomenale hoeveelheid in het eerste jaar dat dit nieuwe product werd geïntroduceerd. Het bedrijf heeft de ambitie om dat percentage te blijven verhogen en campagne te voeren voor de markt om een groter verschil te maken, door te spreken op verschillende handelsconferenties.

De volgende stap van Loadhog is de lancering van hun nieuwe lijn van automatiseringsproducten gericht op bedrijven die geautomatiseerde opslag implementeren. Het ontwerpteam van het bedrijf heeft de laatste hand gelegd aan dit spannende project door gebruik te maken van de uitgebreide E-retail klantenkring om oplossingen te vinden voor nieuwe problemen met betrekking tot de integratie van verpakkingen met automatiseringstechnologie. Loadhog heeft een R&D-doelstelling die stelt dat 25% van de omzet afkomstig moet zijn van producten die minder dan vier jaar oud zijn. Dit zorgt voor een continue drive in het hele bedrijf om de nieuwste innovaties uit te vinden, uit te dagen en te implementeren.

Shaun Khan, algemeen directeur van Loadhog , voegt toe: “Wij maken het grootste verschil als klanten betrokken zijn en samen met onze ontwerpers en verpakkingsexperts de ontwikkelingen verder stimuleren. Prijzen en casestudies helpen ons om de boodschap over te brengen, maar het komt vaak neer op de bereidheid van een bedrijf om belangrijke veranderingen door te voeren en de drive om de industrie uit te dagen om meer te doen aan het verminderen van middelen die eenmalig gebruikt kunnen worden. We kijken hoe de toekomst van verpakkingen vorm krijgt en welke vooruitstrevende bedrijven, zoals Sky, Unipart Logistics, Poste Italiane en Penguin, het verschil gaan maken in verpakkingsinnovatie”.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.