Schrauwen zet 11 nieuwe STILL heftrucks in op nieuw DC

Schrauwen zet 11 nieuwe STILL heftrucks in op nieuw DC

Met de ingebruikname van een nieuw logistiek centrum in Herentals zet Schrauwen een belangrijke stap bij de verwezenlijking van haar verdere groeiambities. Het nieuwe onderkomen maakt een zichtbaar efficiënter logistiek proces mogelijk. Een hoofdrol is hierbij weggelegd voor de elf nieuwe trucks, geleverd door STILL Benelux.

In de afgelopen decennia ontwikkelde Schrauwen zich van professioneel installatiebedrijf tot een technische groothandel. Sander De Deckere, logistiek verantwoordelijke, is verantwoordelijk voor de logistiek achter het succesverhaal van Schrauwen. Als geen ander weet hij dat snelle groei ook een keerzijde kan hebben. “We kampten al enige tijd met ruimtegebrek. Naast onze eigen opslag, 8.000 m2 groot, huurden we sinds de zomer van 2016 twee externe hallen om alle goederen op te slaan en de logistieke uitdagingen het hoofd te kunnen blijven bieden. Maar daarmee zaten we écht aan de limiet”, vervolgt hij.

Schrauwen besloot een nieuw logistiek centrum te betrekken om de verdere groeiambities ruimte te bieden. Afgelopen najaar werd het nieuwe onderkomen in gebruik genomen. Op de nieuwe locatie in Herentals, België, herrees een centrum dat 10.000 m2 meet. Dankzij een entresolvloer is de beschikbare oppervlakte zelfs 12.000 m2. Het pand biedt ruimte aan onder meer 10.000 palletlocaties en Schrauwen heeft op deze locatie mogelijkheden om in de toekomst verder uit te breiden.

Efficiënter
“We hebben zorgvuldig gekeken hoe we ons logistieke proces efficiënter konden inrichten”, vervolgt De Deckere. Daarbij werd het assortiment ingedeeld in drie volumegroepen: pallets, buizen en kleingoed. Uit analyse van de pickregels bleek dat 70 procent van de picks in een bak van 60×40 cm past. “Dat opende de deur naar betaalbare mechanisering, met een aantrekkelijke return on investment”, aldus De Deckere.

Die mechanisering vond Schrauwen bij Kardex en Maas Internal Logistix. Kardex leverde een compact opslagsysteem, dat door Maas Internal Logistix is geïmplementeerd, inclusief transportbanen met geïntegreerde weegschaal voor een extra controleslag – voor het orderverzamelen van het kleingoed en de langzaamlopende artikelen. De Deckere: “Met het Kardex systeem slaan we op een minimale ruimte 3.000 bakken op, die in rap tempo worden aangeleverd aan de pickstations langs de transportbaan. Ongeveer de helft van alle orderregels komt uit dit systeem. Met deze combinatie gaan kwaliteit en snelheid hand in hand. Dat is voor ons steeds belangrijker, aangezien inmiddels 80 procent van de orders just in time wordt geleverd. Met dit systeem kunnen bijvoorbeeld onze klanten nog later bestellen en zijn we in staat om expres zendingen sneller uit te leveren. Kortom: de service gaat verder omhoog.”

‘Beste aanbod’
Ook voor het mobiel intern transport is er gekozen voor efficiency en productiviteit. “We hebben een tender uitgeschreven, waarbij we ook STILL hebben benaderd. Zij zijn al sinds 2010 onze huisleverancier. We kennen de kwaliteit van hun service en van hun trucks. Van alle door onze chauffeurs geteste trucks kwamen die van STILL ook ditmaal als beste uit de bus als het gaat om aspecten als bediening en ergonomie. Bovendien hadden zij ook ditmaal eenvoudigweg het beste aanbod”, vertelt De Deckere.

Uiteindelijk leverde STILL 5 orderverzameltrucks, 3 reachtrucks en 3 stapelaars. Om de goederen tot een hoogte van 11,20 meter veilig in en uit te kunnen slaan, zijn de STILL reachtrucks onder meer uitgerust met een camerasysteem en automatische hefhoogte voorkeuze. Tevens is BlueSpots veiligheidsverlichting voorzien. De camera’s en het hefhoogte voorkeuzesysteem zijn nieuw voor Schrauwen. Met BlueSpots had de onderneming al ervaring. Het systeem, waarbij een heldere blauwe vlek op de vloer wordt geschenen om voetgangers en andere verkeer op de naderende truck te attenderen, is op basis van de goede ervaringen nu ook op de orderverzameltrucks gemonteerd.

Verschillende zones
Hoe de logistieke puzzelstukjes ineen vallen, wordt duidelijk als De Deckere een rondleiding door het nieuwe onderkomen geeft. “Bij binnenkomst worden de goederen gecontroleerd, indien nodig in een voorraadbak geplaatst, en voorzien van een etiket”, vertelt hij. “Daarna worden ze naar de door het eveneens nieuwe WMS voorgestelde opslaglocatie gebracht.

Voor het pickproces is het warehouse ingedeeld in verschillende zones. Naast de compacte opslag voor langzaamlopers, is er een legbordensectie voor de snellopers en klant specifieke artikelen. De zone telt 10.000 locaties en herbergt ongeveer 4.000 verschillende artikelen. Volumineuze artikelen liggen in opgeslagen in de palletstellingen. “Voordat een orderverzamelaar aan zijn route begint, meldt hij zich aan op zijn PDA en scant hij de truck”, vervolgt De Deckere. “Op zijn scherm ziet hij telkens de order met de hoogste prioriteit. Als alle orderregels zijn verzameld, wordt de order geconsolideerd bij één van de drie inpakstations, voorzien van een verzendetiket en gereedgezet op de juiste laadkade.”

Korte pickroutes
Dankzij de inrichting van het pand, waarbij stellingen in de breedte zijn geplaatst, zijn de pickroutes relatief kort. “Een gangpad is 70 meter diep. Daardoor hoeven de orderverzamelaars nooit echt lange routes af te leggen”, legt De Deckere uit.

De grondlocaties van de stellingen zijn reeds voor 90 procent gevuld. Hoger gelegen stellingvakken zijn inmiddels ook al voor de helft gevuld. De overige locaties dienen vooral om verdere groei en uitbreiding van het assortiment op te vangen.
Dagelijks worden er gemiddeld 400 orders, samen goed voor circa 2.000 orderregels, verzameld. Het transport naar de klant verzorgt Schrauwen zelf. De vrachtwagens worden ’s nachts geladen, zodat ze ’s ochtends vroeg kunnen vertrekken en de goederen op tijd op de gewenste locatie zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *