Slimme investeringen voor future proof magazijnen

Slimme investeringen voor future proof magazijnen

De trend naar automatisering en digitalisering in magazijnen is ingezet. Met het project ‘Future Proof Warehousing’ dat van start gaat op 13 januari 2020, wil VIL bedrijven helpen om hun magazijnen klaar te maken voor de toekomst. VIL zal, samen met tien deelnemende bedrijven, een tool ontwikkelen waarmee bedrijven inzicht krijgen in welke investeringen voor hen interessant zijn en welke toegevoegde waarde de inzet van nieuwe technologieën kan hebben.

Automatisering en digitalisering zijn big business. Ook in de logistiek. Denk maar aan de miljoenen euro’s die de afgelopen jaren geïnvesteerd zijn in magazijnrobots, sensors, de populariteit van blockchain software, IoT en ga zo maar door. Investeren in meer digitalisering is noodzakelijk. Maar voor veel bedrijven, en zeker KMO’s, is het moeilijk om te weten welke investeringen hun bedrijf het best vooruit kunnen helpen. Welke meerwaarde genereert IoT voor een magazijn? Wanneer is het zinvol om drones en robots in te zetten? Hoe kan een bedrijf best zijn logistieke assets lokaliseren?
De doelstelling van dit VIL-project is bedrijven helpen om zinvolle keuzes te kunnen maken om hun magazijnen op een realistische en efficiënte manier te transformeren.

Technologieën: potentieel en randvoorwaarden

VIL zal een praktisch inzetbare selectie/keuze toolkit ontwikkelen om het potentieel van automatisatie en digitalisering inzichtelijk te maken.
“De toolkit die we zullen ontwikkelen moet bedrijven inzicht geven waar ze al staan op het vlak van digitalisering en automatisering. Het zal ook aangeven welke technologieën voor welk proces nog extra toegevoegde waarde kan opleveren en wat de randvoorwaarden zijn om deze toe te passen”, vertelt projectleider Luc Pleysier (VIL).

Het project focust op alle handelingen binnen een magazijn, de structuur van het gebouw zelf wordt buiten beschouwing gelaten.

Omarmen van nieuwe technologieën is een must

De tool wordt opgesteld voor bedrijven uit allerlei sectoren met activiteiten in een eigen magazijn. Een van de deelnemers is voedingsbedrijf Danone.
“Logistiek is zoveel meer dan alleen maar transport van goederen: handling, data transfers, vervoer, … Dit alles in een snel veranderende en concurrentiële wereld: klimaat en milieu, Uberisatie, consumentengedrag, shopping on the go, … Om mee te blijven spelen is het
omarmen van nieuwe technologieën een must”, aldus Frank Meulemans, Distribution Manager bij Danone.

Deelnemers:

Atlas Copco, Barry Callebaut, Danone, Globis, Proximus, Reynaers Aluminium, Ridix, Terumo, Unilin en WFS.
Dit project wordt ondersteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse Overheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.