Beloodsing nu volledig vernieuwd met aankomst van SWATH moederschip in Oostende

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft vandaag in de haven van Oostende een rondleiding gekregen op de WANDELAAR. De WANDELAAR is de laatste van de vier nieuwe swath-vaartuigen voor het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust. Met de aankomst van het moederschip kan het vernieuwd beloodsingssysteem nu volwaardig opgestart worden. Het vaartuig kost 61 miljoen euro en wordt gefinancierd via een PPS formule, een publiek-private samenwerking.
Belang van de nieuwe vaartuigen voor de Vlaamse havens
Vlaanderen is één van de drukste scheepvaartregio’s ter wereld. Jaarlijks zijn er ongeveer 300.000 scheepsbewegingen die goed zijn voor om en bij de 100.000 loodsprestaties. Om in vrijwel alle weersomstandigheden de beloodsingen veilig te kunnen organiseren is een moderne vloot noodzakelijk. Tot een paar jaar geleden was de vloot verouderd met schepen soms ouder dan dertig jaar. Om de vernieuwing in te zetten, sloot de Vlaamse overheid op 14 mei 2009 een contract af voor de bouw van drie tender-swath’s en één moederschip. De schepen dienden uiterlijk drie jaar na de ondertekening van het contract geleverd te worden. Dat is met de oplevering van het moederschip gelukt. Gisteren werd de WANDELAAR in haar thuishaven Oostende afgeleverd en vandaag maakte Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits kennis met het gloednieuwe schip.
Met dit nieuwe beloodsingsconcept versterkt Vlaandoeren de concurrentiepositie van de Vlaamse havens. Het aan boord brengen van de loodsen gebeurt dankzij het nieuwe concept ook bij stormachtig weer op een vlotte en veilige manier. Het aantal dagen waarop er niet kan worden beloodst wegens slechte weersomstandigheden wordt beperkt. De nieuwe vaartuigen dragen bij tot een veilig en vlot scheepvaartverkeer. Het concept is gekozen om een moderne beloodsing te kunnen toepassen met hoogtechnologische vaartuigen en een reeds tiental jaren in Duitsland beproefd concept. Met de nieuwe vaartuigen worden de loodsen aan boord van grote schepen gebracht. Loodsen gidsen schepen veilig door de Vlaamse banken naar de kusthavens of de Schelde.
In het kader van dit project zijn vorig jaar de 3 tender-swath’s WESTDIEP, WIELINGEN en WESTERSCHELDE opgeleverd en in dienst genomen.
WANDELAAR
De WANDELAAR is net zoals de drie kleinere tender-swath’s gebouwd door ‘Abeking & Rasmussen’in Duitsland. Het vaartuig is ruim 60m lang, 25m breed en heeft een diepgang van 6m. Ze haalt een snelheid van 13 knopen. De WANDELAAR is uitgerust met 3 snelle jollen die een snelheid halen van 25 knopen.
De Wandelaar en haar bemanning heeft volgende taken op zee :
–      Platform op zee om de vele bewegingen van de tender-swaths langs de WANDELAAR mogelijk te maken (aan- en afvoer van loodsen)
–      Platform voor de kleinste beloodsingsvaartuigen (jollen)
–      Tijdelijke huisvesting voor de loodsen
–      Coördinatie van de bewegingen binnen het beloodsingsgebied
–      Heli-winching area
–      Indien nodig opvangplatform bij scheepsrampen (aanwezigheid klein hospitaal)
Net zoals de drie tender-swath’s is ook WANDELAAR een ‘SWATH-type’ vaartuig. SWATH is een Engels letterwoord en betekent Small Waterplane Area Twin Hull. Een SWATH heeft net zoals een catamaran twee rompen. Het verschil is dat bij een SWATH de oppervlakte van de waterlijn zo klein mogelijk is. Door het volume van het schip dichtbij het wateroppervlak te beperken, ondervindt het schip weinig invloed van golven, zelfs in hoge zee en bij hoge snelheden.
Het schip vaart net zoals de volledige vloot van de Vlaamse overheidsrederij, op zwavelarme brandstof. Samen met nog andere acties past de WANDELAAR ook perfect in het milieu-programma dat de Vlaamse overheidsrederij dab Vloot voert.
Ook qua veiligheid kan de WANDELAAR alle geloofsbrieven voorleggen met betrekking tot certificatie, keuringen, enz… Alle proeven die hiervoor nodig waren, werden telkens goedgekeurd door de vertegenwoordigers van de Belgische vlagstaat en de klassificatiemaatschappij Germanischer Lloyd. De proeven werden bijgewoond en gekeurd.De jollen werden ontworpen door Camarc en gebouwd door Alnmaritec alsook reeds uitgetest in de Vlaamse wateren.
PPS formule
De WANDELAAR kost 61 miljoen euro en is net zoals de 3 tender-swath’s gefinancierd via een PPS-financieringsstructuur (publiek-privaat) met de bank Belfius, in opdracht van eigenaar Wandelaar Invest. De eigenaar verhuurt de vaartuigen voor een periode van 14,5 jaar. DAB Vloot staat in voor de bemanning en het courante onderhoud. Na afloop van de huurperiode heeft de Vlaamse overheid het voorkeurrecht om de vaartuigen aan te kopen of verder te huren.
Kapt. Marc Boterberg is met 11 bemanningsleden (VLOOT) vertrokken uit Duitsland om de WANDELAAR over te varen.
In afwachting van de komst van de WANDELAAR werden al heel wat vaarten met de 3 tender-swath’s georganiseerd en werd de bemanning volwaardig opgeleid met de hulp van ervaren collega’s van het Duitse Loodswezen zowel in Duitsland aan boord van de Duitse SWATH’s als in de Vlaamse wateren aan boord van de nieuwe Vlaamse tenders-wath’s. Sinds begin dit jaar werden er al ca 1500 beloodsingen uitgevoerd met de SWATH’s.
Vlaams minister Hilde Crevits: “De WANDELAAR is het sluitstuk van een belangrijk project in het kader van een nieuwe, moderne beloodsingsvloot voor Vlaanderen. Vanaf vandaag is het nieuwe beloodsingsconcept met de vier vaartuigen compleet. De WANDELAAR zal verschillende taken vervullen. Het gaat om een belangrijke investering die zonder twijfel een paar tientallen jaren lang een grote meerwaarde voor Vlaanderen zal betekenen. De nautische expertise van de Vlaamse rederij VLOOT is bij de voorbereidingen en de indienststelling van de drie tender-swath’s heel waardevol en er is vlot samen gewerkt met de Nederlandse en Duitse collega’s. Zij zullen ook samen werken voor de ingebruikname van de WANDELAAR. Vlaanderen beschikt nu over één de modernste overheidsvloten in Europa : efficiënt en milieu-vriendelijk.”

Bron: Persmededeling Kabinet Hilde Crevits

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.