Rijden met alternatieve brandstoffen te duur voor transportsector

Rijden met alternatieve brandstoffen te duur voor transportsector

Er bestaan al heel wat alternatieve brandstoffen. Maar toch zien we ze weinig gebruikt worden voor zwaar wegtransport. Hoe zit het nu? Waar blijven ze?

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) deed onderzoek hiernaar met het project ‘Powering Logistics 2020’. Het VIL onderzocht samen met VITO en een groep van veertien bedrijven welke alternatieve brandstoffen vandaag daadwerkelijk inzetbaar zijn voor goederenvervoer (MTM >3,5 ton) én of dat op een rendabele en operationeel haalbare manier kan. Enkel voertuigen op CNG, LNG en met hybride aandrijflijnen zijn vandaag technisch voldoende matuur en beantwoorden in mindere of meerdere mate aan de operationele vereisten. De kosten-batenplaatjes zijn met de huidige brandstof- en voertuigprijzen echter in alle gevallen negatief.

Aanbod voertuigen beperkt

Het aanbod aan voertuigen op CNG of LNG die af-fabriek worden aangeboden is te beperkt. Vandaag bieden enkel Iveco en Scania volwaardige trekkers aan, maar met vermogens van respectievelijk 330 en 340 pk zijn ze niet inzetbaar voor het vervoer van zware lasten, laat staan op heuvelachtig terrein.

Gezonde concurrentie tussen (liefst meer dan twee) constructeurs van vrachtwagens moet de hoge meerprijs van

Er bestaat weinig duidelijkheid over de fiscale behandeling van alternatieve brandstoffen. Dit werkt afschrikkend voor ondernemers, die opportuniteiten en risico’s trachten in te schatten. Hier stelt zich de vraag of het beleid door middel van fiscale- of andere instrumenten de doorbraak van alternatieve, duurzamere brandstoffen voor het vrachtvervoer niet moet stimuleren.

Deelnemende partijen

Veertien bedrijven, een mix van kleine en grote verladers en logistieke dienstverleners en stadsbesturen, namen deel aan het project: AB InBev, bpost, Colruyt, Distrilog Group, Drive Systems, Fluxys, GTS Container, Ninatrans, Remitrans, Stad Antwerpen, Stad Gent, Tanktransport Thys, Vadesco Logistics en Vervoer Verbessem. Het VIL werkte binnen dit project samen met de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO).

VIL
TransportGids.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.