Lufthansa Cargo bestelt tien vrachtvliegtuigen

Lufthansa cargo

De Lufthansa Group kondigt aan dat het flink zal investeren in de uitbreiding van de capaciteit van de vrachtvloot van Lufthansa Cargo. De luchtvaartmaatschappij heeft in totaal tien vrachtvliegtuigen besteld, waaronder drie Boeing 777F-vrachtvliegtuigen met de huidige technologie en zeven 777-8F-vrachtvliegtuigen, het vrachtvliegtuig van de volgende generatie van Boeing. Daarnaast worden de leaseovereenkomsten voor twee Boeing 777F-vrachtvliegtuigen (huidige technologie), die lopen tot 2024, met zeven jaar verlengd tot en met 2031.

Het eerste van de 777F-vliegtuigen, die op korte termijn op de tweedehandsmarkt zouden kunnen worden aangeschaft, wordt al in juli 2022 verwacht. Later volgen nog twee gloednieuwe B777F’s. Deze nieuwe toevoegingen zullen het mogelijk maken om op korte tot middellange termijn extra vrachtcapaciteiten op de markt te brengen met een vliegtuigtype dat momenteel beschikbaar is in de industrie en is gevestigd in de Lufthansa Cargo-vloot.

Nieuwe B77-8F’s

Daarnaast doet de Lufthansa Group toekomstgerichte investeringen in zeven nieuwe B777-8F’s, een technisch verbeterde vrachtschipversie van de B777F. De levering van deze vliegtuigen wordt verwacht op een later tijdstip tussen 2027 en 2030.

Momenteel bestaat de vrachtvloot van Lufthansa Cargo uit in totaal 15 Boeing 777F’s, waarvan er vier worden geëxploiteerd door AeroLogic. Daarnaast is er de capaciteit van twee A321-vrachtschepen en de buikcapaciteit van passagiersvliegtuigen van Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines en Eurowings Discover. Met de bestelling van tien Boeing-vrachtvliegtuigen zal Lufthansa Cargo haar klanten in de toekomst uitgebreide capaciteiten bieden binnen haar wereldwijde langeafstandsnetwerk.

Vertrouwen in de toekomst van de luchtvrachtmarkt

“We zijn erg blij dat we een belangrijke koers hebben kunnen zetten voor onze toekomst en de groei van Lufthansa Cargo met de beslissing om tien extra widebody-vrachtschepen te bestellen. We kunnen onze klanten op korte en lange termijn beduidend meer capaciteit bieden en er bovendien voor zorgen dat we de modernste en efficiëntste vrachtschepen in hun klasse exploiteren. De investeringen in de volgende generatie vrachtvliegtuigen, de Boeing 777-8F, zullen de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen. Hiermee zetten we weer een belangrijke stap op weg naar CO2-neutrale luchtvracht. Deze grote investeringen in Lufthansa Cargo zijn een teken van vertrouwen in de toekomstige ontwikkeling van de luchtvrachtmarkt en in de rol die Lufthansa Cargo daarin zal blijven spelen”, benadrukt Dorothea von Boxberg, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Lufthansa Cargo.

De nieuwe Boeing 777-8F wordt beschouwd als het krachtigste vrachtvliegtuig. Het heeft een bereik van 8.167 kilometer (4410 zeemijl) en een maximaal laadvermogen van 118 ton. Vergeleken met de 777F-versie heeft hij 17 procent meer laadvolume. Dankzij de twee efficiënte GE9x-motoren van General Electric Aviation is het brandstofverbruik laag, wat weer uitstoot bespaart. Dit stelt Lufthansa Cargo in staat om veel duurzamer te ondernemen, mede dankzij de lage bedrijfskosten.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.