Windcat Workboats kondigt plannen aan voor zes extra waterstofschepen

Hydrocat waterstofschip

In mei 2022 lanceerde Windcat Workboats en CMB.TECH tijdens de World Hydrogen Summit in Rotterdam de Hydrocat 48, ’s werelds eerste CTV op waterstof. Na de oplevering en testen met lanceringsklant Vestas, kondigt Windcat Workboats, samen met haar joint venture partners TSM en FRS, een bestelling van zes additionele waterstofaangedreven schepen tussen nu en 2024 aan.

Deze baanbrekende ontwikkeling voor zowel de marine als de offshore windindustrie is de eerste in haar soort die schone brandstoffen gebruikt om tot 80% van het traditionele brandstofverbruik en de bijbehorende emissies te verminderen. Deze schepen bieden de industrie een kosteneffectieve oplossing om de uitstoot van onderhoudsschepen aanzienlijk te verminderen, die vandaag de dag op elk windmolenpark kan worden toegepast.

Managing Director, Willem van der Wel zei “Ik ben trots op deze aankondiging, die onze inzet voor een snelle vermindering van de emissies van offshore wind schepen benadrukt. De investering die we doen, geeft onze klanten in korte tijd toegang tot meer waterstofschepen, wat hen zal helpen hun eigen klimaatdoelstellingen te bereiken. We zijn actief in gesprek met waterstofproducenten, klanten, havenautoriteiten en klassenbureaus om ervoor te zorgen dat waterstofbrandstof direct beschikbaar is voor gebruik.”

Windcat is verder gegaan dan de theorie en heeft nu praktische waterstoftechnologieën ontwikkeld, in termen van operationele en brandstofcapaciteit.

De zes extra waterstofschepen omvatten vier schepen uit de MK3.5H2-serie, waarvan er twee in 2022 en twee in 2023 worden opgeleverd. Het volgende schip uit deze serie is bestemd voor de Duitse offshoremarkt en zal worden geëxploiteerd door onze joint venture partner FRS Windcat. De andere twee schepen behoren tot de nieuwe MK5-serie, 27-meter schepen met een dubbele waterstofcapaciteit ten opzichte van de MK3.5H2-serie.

Verdere optimalisatie: mono-fuel

CMB.TECH en Windcat Workboats werken samen om de motorcapaciteiten verder te optimaliseren met als doel het percentage waterstof in hun dual-fuel ontwerp te verhogen. Het langetermijnplan is om de technologie en infrastructuur te ontwikkelen om uiteindelijk een mono-fuel optie via de interne verbrandingsmotor (ICE) mogelijk te maken.

Oplossingen voor waterstofvoorziening

De waterstofvoorzieningsketen staat nog in de kinderschoenen en zal zich moeten ontwikkelen tot een stadium waarin het op meer plaatsen gemakkelijk verkrijgbaar is. De invoering van meer vaartuigen op waterstof zal de vraag naar waterstof doen toenemen, wat de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur zal vergemakkelijken.

CMB.TECH en Windcat hebben al oplossingen ontwikkeld om waterstof aan schepen te leveren.  Dit omvat een 40ft 500bar trailer die waterstof kan vervoeren voor het tanken op locatie van alle verschillende toepassingen die momenteel in gebruik zijn. Hierdoor kan waterstof worden getankt op verschillende havenlocaties die ver van de waterstofbron verwijderd zijn. Meerdere toepassingen en klanten kunnen door dit ene systeem worden bediend, wat betekent dat de Hydrocat-vloot toegang heeft tot waterstofbunkering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.