Veilig op weg

Veilig op weg

Brigade Electronics timmert de laatste jaren flink aan de weg in België. Zeker sinds het onderwerp verkeersveiligheid en het voorkomen van fatale ongelukken hoog op de agenda van het Ministerie van mobiliteit staat, zijn de systemen van Brigade steeds populairder geworden.

‘’Onze core-business is ongelukken voorkomen en levens besparen’’, vertelt Huib Slijkhuis, directeur van Brigade Electronics. ‘’Wij zijn specialist op het gebied van veiligheidssystemen voor voertuigen, waarmee veilig werken, het voorkomen van ongelukken en schade binnen handbereik van elke
organisatie komt’’.

Brigade Electronics is wereldwijd actief. Het hoofdkantoor is gevestigd in Engeland en heeft dochterondernemingen, alsmede samenwerking met gespecialiseerde dealers in meer dan 86 landen op alle continenten. Het bedrijf is breed georiënteerd als het om veiligheidssystemen voor voertuigen gaat. Van traditionele camera-/monitorsystemen tot geavanceerde 360 graden zicht systemen, van mobiele opname-apparatuur tot ultrasone en radar detectie en van tonale alarmen tot de witte ruis alarmen.

De Backeye®360 is de meest recente ontwikkeling. Het Backey®360 systeem bestaat uit 4 ultra-groothoek camera’s met een kijkhoek van ca. 187 graden, die ieder een complete zijde van het voertuig bestrijken, inclusief alle dode hoeken. De camera’s worden aan de voor- en achterzijde, alsmede 2 zijkanten gemonteerd. De 4 live beelden – 30 per seconde en per camera, worden gelijktijdig naar de Electronische Controle Unit (ECU) gestuurd die de beelden meteen bewerkt en middels video-stitching met elkaar combineert. De ECU zorgt er ook voor dat de beelden gecorrigeerd worden voor het ‘’visoogeffect’’ zodat op de monitor een helder en gelijkmatig realtime beeld in helicopterview verschijnt. Met het systeem kun je zowel kiezen voor één totaalbeeld als split-screen beelden. Aan de linkerzijde van de monitor kunnen de beelden van de 4 camera’s afzonderlijk worden getoond, parallel aan het 360 graden beeld.

Het systeem beschikt over vier ingebouwde programmeerbare triggers, die bij activering zich focussen op het betreffende gevarengebied en zo het manoeuvreren vergemakkelijken. Bij het gebruik van de achteruitrij-versnelling wordt op de monitor bijvoorbeeld het beeld van de achteruitrij-camera vergroot getoond. Bij het knipperlicht wordt daarentegen het zij-aanzicht vergroot. Voor de achteruitrij-camera kunnen extra afstandsmarkeringen geprogrammeerd worden. Op basis van deze functionaliteit zorgt de Backeye®360 niet alleen voor minder onveilige situaties, maar de bestuurder kan dankzij het volledige zicht op de omgeving, bij het langzaam manoeuvreren objecten op de grond beter herkennen en zodoende bandenschade vermijden.

Dit systeem wordt vaak gecombineerd met ultrasone obstakeldetectie, een akoestisch waarschuwingssysteem voor de bestuurder, als er zich een persoon of object in de detectiezone bevindt. Als de bestuurder door omstandigheden wordt afgeleid en even niet op zijn monitor kijkt, hoort hij nog altijd de waarschuwing.

Ook wordt de Backeye®360 vaak gecombineerd met de MDR, een Mobiele Digitale Recorder die middels opgenomen beelden vastlegt wat er rondom het voertuig gebeurt. In geval van schade aan de wagen of onterechte schadeclaims, vormt de MDR een onweerlegbaar bewijs van het gebeurde.
Vooral in de waste sector is dit een vaak toegepaste combinatie.

De allernieuwste ontwikkeling, die deze maand wordt geïntroduceerd, is de Quiet Vehicle Sounder. Dit systeem voegt geluid toe aan electrische bussen en overige elektrische voertuigen, omdat deze voertuigen zo geluidsarm zijn en hierdoor een groot gevaar vormen voor kwetsbare weggebruikers als voetgangers, fietsers en visueel gehandicapten. Wanneer elektrische voertuigen met een snelheid van minder dan 20 km/uur rijden, zijn ze bijna stil en uit onderzoek is gebleken dat ze 37% meer kans hebben op ongevallen met voetgangers dan conventionele auto’s. Nader onderzoek heeft aangetoond dat elektrische en hybride voertuigen de kans op een ongeval bij voetgangers met 37% verhoogt en bij fietsers met 57%.

Om dit risico te bestrijden introduceren veel overheden wetgeving die het gebruik van akoestische voertuig alarmsystemen (AVAS) op electrische voertuigen verplicht. De EU heeft bepaald dat alle nieuwe bussen vanaf 2025 emissievrij moeten zijn en vanaf 2030 moeten alle bussen zonder uitstoot rijden. Ook de truckbranche staat niet stil en ieder merk is al bezig elektrische varianten te ontwikkelen en te introduceren.

10 Jaar lang was Brigade nauw betrokken bij internationale werkgroepen en uiteindelijk is hieruit de QVS ontstaan, een systeem dat gebruik maakt van de door Brigade gepatenteerde BBS-technologie (witte ruis). De QVS creëert een zeer directioneel en direct lokaliseerbaar waarschuwingsgeluid bij lage snelheden en wordt alleen gehoord in de gevarenzone. Daarna vervaagt het geluid snel en het schakelt zich uit bij hogere snelheden om geluidsoverlast te minimaliseren. Het QVS-systeem kan achteraf worden ingebouwd in bestaande electrische voertuigen. Een zeer veelbelovend systeem voor de toekomst.

Slijkhuis benadrukt dat de organisatie zich steeds blijft ontwikkelen. ‘’Brigade is in de laatste 5 jaren, tegen de economische stroom in, sterk gegroeid. Onze doelgerichte oplossingen, het met de klant meedenken, hoge serviceniveau en de goede, betaalbare productenrange liggen hieraan ten grondslag. Voor ons is dit het bewijs dat ons product klopt. Betrouwbaar en betaalbaar, voor elke organisatie!’’

Brigade Electronics BV
Ambachtstraat 8, 7587 BW Oldenzaal
Tel. +31 541 53 18 01
info@brigade-electronics.n
www.brigade-electronics.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.