HSL Belgium neemt de allereerste hybride locomotief voor spoorvracht in gebruik

HSL Belgium - Allereerste hybride locomotief voor spoorvracht

De Europese spoorvrachtoperator HSL Belgium, behorende tot de TX Logistik Group en gekend als een betrouwbare, flexibele en toekomstgerichte speler in de spoorwegvervoermarkt, heeft sinds oktober 2024 een eigen veiligheidscertificaat waardoor het niet langer onder de vlag van HSL Polska rijdt, en nu autonoom onder HSL Belgium transporten uitvoert. Vanuit de vestiging in Eupen en het gloednieuwe HSL Belgium kantoor in Antwerpen staat het bedrijf dagelijks in voor het operationele luik achter het vrachtvervoer van hun diverse klanten. Vanuit de havens van Antwerpen en Zeebrugge vervoeren de HSL Belgium locomotieven verschillende goederen binnen Europa: van graan, containers, trailers, motorvoertuigen, chemische stoffen tot gevaarlijke producten. Sinds de aanstelling van het nieuwe management team in 2024 zet het bedrijf volop in op vernieuwing met de focus op duurzaamheid en innovatie. Zo nam HSL Belgium sinds midden april 2025 de allereerste hybride locomotief in gebruik, een primeur in Belgiรซ. Het betreft de Vossloh SmartHybrid DE18-locomotief, gehuurd van Nexrail Lease, die tot 80% minder uitstoot heeft dan de gewone diesel locomotieven. Later dit jaar breidt HSL Belgium zijn groene vloot nog verder uit met een tweede DE18-locomotief. Eerder dit jaar nam het ook al een eerste โ€˜full electricโ€™ Vectron locomotief in dienst. De vergroening van de locomotieven vormt een belangrijk kantelpunt in de spoorindustrie. HSL Belgium draagt bij aan de โ€˜modal shiftโ€™ en helpt bedrijven hun ecologische voetafdruk te verlagen. Het werpt zich op als pionier en wil zijn vloot de komende jaren nog verder uitbouwen. Naast duurzame logistiek krijgen klanten een โ€˜op maatโ€™ service, hebben ze toegang tot een krachtig, Europees netwerk via Exploris, TX Logistik en Mercitalia gecombineerd met lokale expertise, en worden flexibiliteit, betrouwbaarheid, veiligheid en stiptheid telkens vooropgesteld. HSL Belgium kent een gestage groei en werd recent ook genomineerd voor de Trends Gazellen 2025. Meer info: www.hsl-belgium.eu.

Korte historiek โ€“ HSL Belgium: Europees netwerk met een lokale verankering
HSL Belgium werd opgericht in 2016 als onderdeel van het bredere HSL-netwerk met als doel een Belgische vestiging te creรซren voor het faciliteren van het vervoer van goederen binnen Europa. Wat begon als een kleine, onafhankelijke operator met focus op vrachtvervoer tussen Belgiรซ en Duitsland, groeide al snel uit tot een flexibele speler met een duidelijke niche: betrouwbaar spoorvervoer met korte reactietijden, sterke klantfocus en lokale verankering. Doorheen de jaren heeft HSL Belgium zich stap voor stap gepositioneerd als een wendbare challenger in de Belgische markt. Het bedrijf breidde zijn aanbod met verschillende partners uit naar diverse Europese landen, met als kernmarkten Duitsland, Tsjechiรซ, Nederland, Oostenrijk, Polen en Zwitserland. De Belgische entiteit speelde daarbij steeds een sleutelrol in het verbinden van de havens (zoals Antwerpen en Zeebrugge) met het achterland.

Een belangrijk ankerpunt in de recente geschiedenis van HSL Belgium is de integratie van het bedrijf in de Exploris-groep, wat in 2023 resulteerde in een bredere schaal en meer internationale samenwerking. In 2024 werd Exploris overgenomen door TX Logistik, de internationale dochteronderneming van Mercitalia, zelf onderdeel van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato. Bart Smout, Managing Director HSL Belgium vervolgt: โ€œDankzij deze evoluties combineren we vandaag de slagkracht van een grote Europese groep met de wendbaarheid van een lokaal team met jarenlange ervaring en lokale expertise. Belgiรซ blijft daarbij een strategisch centrum voor onze activiteiten, met sterke verbindingen naar de rest van Europa. Verder hebben we sinds oktober 2024 een eigen veiligheidscertificaat waardoor we niet langer onder de vlag van HSL Polska rijden, maar autonoom onder HSL Belgium. Ook dat was een belangrijke milestone voor ons bedrijf.โ€

De eerste Belgische vloot met een hybride locomotief & modal shift

Een andere milestone voor HSL Belgium anno 2025 en een primeur in Belgiรซ: de ingebruikname van de allereerste hybride locomotief voor het transporteren van goederen. HSL Belgium heeft als eerste spoorwegonderneming geรฏnvesteerd in de nieuwste generatie diesel locomotieven. Met de introductie van deze SmartHybrid DE18-locomotief van Vossloh[1] op onze Belgische spoorwegen wordt de vergroening van de locomotieven een feit. Dit is een belangrijk kantelpunt in de industrie en kan de aanzet betekenen voor de transitie naar een fossielvrije spoormarkt. HSL Belgium werpt zich op als pionier en draagt bij aan de โ€˜modal shiftโ€™ richting spoor zodat bedrijven hun ecologische voetafdruk kunnen verlagen. De komende jaren wil het zijn vloot elektrische locomotieven nog verder uitbouwen.

HSL Belgium 2.0: focus op innovatie, duurzaamheid, digitalisering รฉn groei

In 2024 kwam het bestuur van HSL Belgium in nieuwe handen โ€“ met Bart Smout (Managing Director), Tom De Ravet (Operations Director), Cรฉline Defaweux (Safety & Regulatory Affairs Director), en Xavier Van Elderen (Finance & HR Director) โ€“ en werd het roer omgegooid. Enter HSL Belgium 2.0: na alle genomen hindernissen is het bedrijf nu volledig klaar om alles naar een nog hoger niveau te tillen en gaat het volop voor vernieuwing op diverse vlakken waaronder innovatie en duurzaamheid. Bij HSL Belgium heeft men een duidelijke visie over alles omtrent duurzame logistiek, en innovatieve en toekomstgerichte oplossingen. Met hun jarenlange ervaring en expertise zorgen ze mee voor de โ€˜modal shiftโ€™ richting spoor en zullen ze alles in het werk stellen om hier een kentering in te realiseren, samen met hun partners en andere spelers op de markt.

Naast de uitbouw van een groene vloot omarmt HSL Belgium ook de digitalisering en implementeert het een nieuwe, performante software voor de optimalisering van het operationele luik. Hierdoor verloopt zowel de opvolging van de transporten als de dienstregeling en registratie van de gewerkte uren van de treinbestuurders, uiterst accuraat. Een must want de operator draagt veiligheid, stiptheid, korte communicatielijnen en transparante communicatie hoog in het vaandel. Daarnaast zijn ook betrouwbaarheid en flexibiliteit belangrijke waarden voor het bedrijf. Als operator is het essentieel om te kunnen anticiperen op de noden van klanten en verleent het een โ€˜op maatโ€™ service binnen een Europees netwerk met lokale expertise. Zo benadrukt Tom De Ravet, Operations Director: โ€œWij investeren in alle zaken die onze onderneming ten goede komen. Onze nieuwe aanpak zal onze positionering als moderne en betrouwbare spoorvrachtoperator alleen maar versterken. We zijn een zeer gedreven team met intussen 45 medewerkers, en dit aantal blijft groeien. Onze klanten zijn een absolute prioriteit voor ons en het aanbieden van een top service is dus van primordiaal belang. Wij stellen alles in het werk om dit dagdagelijks waar te maken en gaan telkens voor โ€˜the extra mileโ€™. Deze bedrijfsmentaliteit reflecteert zich ook in onze organische groei als onderneming. HSL Belgium kent een gestage groei โ€“ we hebben onze omzet van 2022 meer dan verdrievoudigd en we gaan weldra over de kaap van 20 miljoen euro โ€“ en ons bedrijf werd recent ook genomineerd voor de Trends Gazellen 2025[2], voor de provincie Luik. Daar zijn we bijzonder trots op.โ€

Nieuw kantoor in Antwerpen, โ€˜muralโ€™ kunstenaar Jan Poncelet en Tax Shelter

Vanuit hun vestiging in Eupen en hun gloednieuwe HSL Belgium kantoor in Antwerpen โ€“ gelegen aan de Noorderlaan 79 โ€“ wordt het operationele luik achter het vrachtvervoer van hun klanten in goede banen geleid. Het mooie, strakke interieur in de nieuwe kantoren in Antwerpen is een reflectie van de bedrijfscultuur bij HSL Belgium. Zo vertelt Xavier Van Elderen, Finance & HR Director, over de brand beleving en bedrijfscultuur het volgende: โ€œHSL Belgium ademt een no-nonsense, ondernemende en mensgerichte cultuur uit. We zijn een team van doeners: dicht bij de praktijk, betrokken bij klanten en met een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Die cultuur vertaalt zich extern in een merk dat betrouwbaar, toegankelijk en professioneel aanvoelt. Niet bureaucratisch, wel oplossingsgericht. Onze communicatie is helder en eerlijk, net als onze service. We willen dat klanten en partners HSL Belgium ervaren als een flexibele spooroperator waarop je รฉcht kunt rekenen.โ€
Op รฉรฉn van de grote binnenmuren werd recent een knappe โ€˜muralโ€™ geschilderd door kunstenaar Jan Poncelet. Op de muur staat een ultragrote afbeelding van een HSL Belgium locomotief in vintage stijl: dรฉ eyecatcher van zodra je binnenwandelt. Xavier Van Elderen vervolgt: โ€œWe willen dat iedereen zich goed voelt bij ons. Een mooi interieur, een aangename (werk)omgeving, โ€˜good vibesโ€™,โ€ฆ zijn dus essentieel. Naast de goederen van onze klanten, staan ook onze mensen centraal. Verder willen we als bedrijf ook naast onze โ€˜core businessโ€™ een verschil maken. Zo hebben we eind 2024 geรฏnvesteerd in Tax Shelter[3] waarbij we momenteel twee Belgische theaterproducties ondersteunen: Andromague en Together (Theatre Le Public).โ€

Europees netwerk

De HSL Belgium locomotieven rijden met diverse volumes en/of tonnen vracht door Europa: van graan, containers, trailers, motorvoertuigen, chemische tot gevaarlijke producten. Naast het duurzame aspect en het feilloos vervoer van de goederen an sich, ontzorgt HSL Belgium zijn klanten ook van andere zaken: van het eerste advies tot nazorg. Als totaalaanbieder voor goederenvervoer per spoor in Europa is het bedrijf in staat lange stilstand, vertragingen, planningsproblemen en misverstanden te vermijden. Hierdoor krijgen klanten een gepersonaliseerde en complete transportoplossing van A tot Z, alsook een transparante en stressvrije dienstverlening bij รฉรฉn aanbieder. โ€œDankzij onze Europese vestigingen en de integratie van de HSL-groep in een grote Europese groep – via Exploris, TX Logistik en Mercitalia โ€“ beschikken wij over een omvangrijk netwerk voor goederenvervoer zodat de vracht van onze klanten altijd op tijd en veilig haar bestemming bereikt. De HSL-groep is actief in Belgiรซ, Nederland, Duitsland, Tsjechiรซ, Slowakije en Polen. TX Logistik (onze moederonderneming) is actief in Duitsland, Zweden, Oostenrijk, Zwitserland en Italiรซ, en Mercitalia in Italiรซ. In Belgiรซ zijn we vooral actief op de assen Gent, Zeebrugge en Antwerpen. De HSL-groep is zeer sterk in het rijden van west-oost volumes, zelfs richting Roemeniรซ en Oekraรฏne. We werken ook aan het ontwikkelen van een corridor richting Frankrijk.โ€, besluit Cรฉline Defaweux, Safety & Regulatory Affairs Director.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.