Helft van Europese beroepschauffeurs overweegt andere job door werkgerelateerde stress

Helft van Europese beroepschauffeurs overweegt andere job door werkgerelateerde stress

De overgrote meerderheid (91%) van de chauffeurs van bedrijfsvoertuigen in Europa zegt dat werkgerelateerde stress een negatieve invloed heeft op hun rijgedrag, terwijl 70% vindt dat stress een factor is die bijdraagt tot meer gevaar op de weg. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Geotab, een wereldwijde leider in geconnecteerde transportoplossingen. Voor dat onderzoek werden ruim 3.000 vrachtwagen- en bestelwagenchauffeurs bevraagd in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italiรซ, Spanje, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.

 

De stress die beroepschauffeurs ervaren is vaak het gevolg van een grote werkdruk. De helft van de ondervraagde chauffeurs (gemiddeld 50%) gaf bijvoorbeeld toe dat ze zich geregeld genoodzaakt voelden om snelheidsbeperkingen te overtreden om hun werk op tijd af te krijgen.

Beroepschauffeurs worden voortdurend geconfronteerd met gevaarlijk rijgedrag van andere weggebruikers. Chauffeurs die afgeleid zijn door het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur wordt het vaakst genoemd (42%). Andere vaak waargenomen problemen zijn bestuurders die slecht rijgedrag vertonen (37%) of te snel rijden (36%).

 

Chauffeurs hebben nood aan ondersteuning
Veel chauffeurs vinden bij hun werkgever nauwelijks begrip voor die enorme werkdruk en de dagelijkse confrontatie met gevaar. Ruim de helft (55%) voelt zich ongemakkelijk bij het benaderen van hun werkgever voor ondersteuning in verband met stress en andere psychische problemen. Volgens een derde (37%) biedt hun werkgever weinig of geen ondersteuning op dat vlak. Als gevolg daarvan heeft bijna de helft van de respondenten (47%) de afgelopen twaalf maanden overwogen om ontslag te nemen. Niet zo handig op het moment dat er in Europa meer dan 200.000 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs openstaanโ€ฆ

 

โ€œDe Europese economie is sterk afhankelijk van bestuurders van commerciรซle voertuigen, maar stress drijft hen weg uit de sector en brengt de verkeersveiligheid in gevaar,โ€ zegt Edward Kulperger, Senior Vice President van Geotab EMEA. โ€œChauffeurs hebben te maken met aanzienlijke werkgerelateerde stress, observeren dagelijks gevaarlijk rijgedrag en staan vaak onder druk van hun werkschema’s. Desondanks zien velen zich niet gesteund door hun werkgever of voelen ze zich ongemakkelijk bij het zoeken naar hulp. Net hetzelfde bleek uit een gelijkaardige enquรชte die we in Noord-Amerika hebben uitgevoerd. Aangezien bijna de helft overweegt om te stoppen โ€“ en dat terwijl er al een enorm tekort is aan chauffeurs โ€“ moeten werkgevers dringend betere ondersteuning bieden op het gebied van mentale gezondheid.โ€

 

Technologie ten goede gebruiken
De resultaten van het onderzoek illustreren duidelijk de noodzaak van investeringen in de ondersteuning van chauffeurs, in stressmanagement en het bevorderen van een cultuur van veiligheid. Daardoor kunnen heel wat ongevallen worden vermeden. Dat bespaart niet alleen veel menselijk leed, maar levert de onderneming ook een aanzienlijke besparing op in de kosten voor verzekeringen, reparaties en stilstand.

 

Telematicagegevens en geavanceerde AI-modellen kunnen hier sterk toe bijdragen. Daarmee kan men nog beter risico’s opsporen, veiliger gedrag aanmoedigen en welzijnsindicatoren controleren. Het onderzoek van Geotab biedt op dat gebied overigens nog een bemoedigend resultaat: bijna zeven op de tien ondervraagde chauffeurs (69%) heeft namelijk geen bezwaar tegen het gebruik van technologie om de rijprestaties te verbeteren.

 

De volledige onderzoeksresultaten kunt u hier raadplegen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.