Bedrijven met logistieke processen staan onder toenemende druk om snel en efficiรซnt nieuwe medewerkers op te leiden. Klassieke opleidingen blijken vaak ontoereikend voor kansengroepen zoals laaggeletterden of anderstaligen. In het project Gamification for Logistics onderzocht VIL, samen met onderzoekspartner UCLL, hoe spelelementen opleidingen toegankelijker รฉn effectiever kunnen maken. De eerste resultaten zijn veelbelovend.
Met steun van VLAIO ontwikkelde VIL in samenwerking met UCLL een laagdrempelige no-code tool: LogiBuild. Deze tool stelt bedrijven in staat om op een eenvoudige manier kennis te maken met gamified leervormen en zelf trainingsmodules op te bouwen, zonder programmeerkennis. De focus ligt op visuele communicatie, intuรฏtieve interactie en motiverende spelmechanismen zoals feedback, nudging en simulaties van realistische werksituaties.
Testcases in de praktijk: DSV en Solucious
Twee praktijktesten bij DSV Contract Logistics en Solucious brachten het potentieel van gamification op de werkvloer in kaart. In de eerste test leerden spelers via een spelvorm zeven gevaarlijke situaties herkennen in een magazijn. In de tweede case moesten ze vier vrachtwagens correct uitladen, met het juiste transportmiddel en in een vooraf bepaalde volgorde. Beide bedrijven gebruikten de tool drie maanden lang in reรซle omstandigheden.
De testresultaten geven aan dat:
– de games het leergedrag van medewerkers kunnen stimuleren en interesse opwekken;
– visuele communicatie de informatieoverdracht toegankelijker kan maken voor laaggeletterde doelgroepen;
– gebruikers actiever betrokken kunnen worden bij het leerproces;
– de motivatie en het onthouden van informatie kunnen stijgen, vooral wanneer herkenbare werksituaties worden gesimuleerd.
Ook het gebruiksgemak en de aanpasbaarheid van de tool werden positief onthaald. Er is nog ruimte voor verbetering, zoals extra begeleiding binnen de game zelf en uitgebreidere mogelijkheden om 3D-modellen te importeren.
โDankzij LogiBuild konden we de onboarding en veiligheidstraining op een vernieuwende manier benaderen. We zien mogelijkheden om dit ook toe te passen bij toekomstige interne opleidingen.โ – Nathalie De Schauwer, HR Business Partner bij DSV Contract Logistics nv
โWe merkten dat onze medewerkers sneller begrepen wat er van hen verwacht werd. Dankzij de game gingen ze actief op zoek naar fouten of oplossingen – iets wat in klassieke opleidingen niet altijd vanzelf gaat.โ – Jenthe Van Caesbroeck, Head of supply chain development bij Solucious
Ondersteuning via LMS en dashboards
De trainingsresultaten worden automatisch opgevolgd via een geรฏntegreerd Learning Management System (LMS), ontwikkeld met ondersteuning van SupportSquare. Bedrijven kunnen zo leerprestaties opvolgen, de voortgang analyseren en feedback geven. De inzichten helpen om opleidingen bij te sturen en af te stemmen op het individuele niveau van werknemers.
Conclusie
Gamification is geen doel op zich, maar kan – mits doordacht ingezet – een waardevolle aanvulling zijn op klassieke opleidingsmethoden. Het project laat zien dat spelelementen kunnen bijdragen aan het toegankelijker, relevanter en motiverender maken van opleidingen voor diverse doelgroepen. Het eindrapport bevat een stappenplan waarmee bedrijven zelf aan de slag kunnen.