Door de toenemende verstedelijking en de stijgende grondprijzen die daar een rechtstreeks gevolg van zijn, wordt het van cruciaal belang om de schaarse beschikbare ruimte aan de rand van de stad zo efficiรซnt mogelijk te gebruiken, waarschuwt Wim Vermeir, expert magazijnautomatisering bij Exotec, de wereldwijde specialist in magazijnrobotica. Het magazijn van de toekomst wordt dus compact, meerlagig en geautomatiseerd.
We kunnen het ons nu amper voorstellen, maar midden vorige eeuw woonde nog dubbel zoveel mensen in landelijke gebieden dan in steden. Sindsdien โ en dan vooral de laatste decennia โ is de verstedelijking spectaculair toegenomen, zodat sinds pakweg 2008 de rollen compleet omgedraaid zijn. ย Daardoor wordt het steeds belangrijker om je logistieke infrastructuur zo dicht mogelijk bij grote steden in te planten. Dat is nodig om, zeker ook gezien de toenemende verkeersdrukte, zo weinig mogelijk tijd te verliezen bij het leveren van bestellingen.
De hoogte in
Een andere trend die het bouwen van opslagfaciliteiten in de onmiddellijke nabijheid van steden nodig maakt, is de stijgende populariteit van e-commerce. Na een ongekende groei tijdens de coronapandemie, was er in de daaropvolgende jaren een logische terugval โ we mochten terug winkelen, hoera! โ maar in 2023 kende de sector terug een omzetgroei van respectievelijk elf procent. In 2024 gaf de Belg in totaal zelfs 17,4 miljard euro uit aan online aankopen โ een miljard meer dan in 2023 (ofwel een stijging van bijna zeven procent) en een absoluut record. Ook dit jaar verwachten experts dat de omzet in de sector opnieuw zal stijgen. En eigen aan e-commerce is dat dergelijke bestellingen blijkbaar niet snel genoeg kunnen geleverd worden.
Dat aspect bepaalt niet alleen de locatie van magazijnen en distributiecentra, maar ook de manier waarop ze gebouwd en ingericht worden. De peperdure grond moet namelijk zo efficiรซnt mogelijk worden gebruikt, wat wil zeggen: zo hoog mogelijk bouwen. Lang geleden waren magazijnen lange, lage loodsen waarin je met vorkheftrucks kon rondrijden. Het magazijn van de toekomst heeft echter een relatief kleine footprint, maar bevat rekken die zo hoog mogelijk reiken. Met onze nieuwste generatie high-density rekken kan men bijvoorbeeld tot veertien meter hoog gaan โ dat zijn 30 lagen waarop goederen kunnen worden opgeslagen. Als je weet dat er op elke vierkante meter 60 bins passen, biedt een opslagplaats met 1.000 vierkante meter bruikbaar grondoppervlak dus plaats aan 60.000 bins.
Robots
Daarbij komt nog dat al die rekruimte nagenoeg volop kan worden gebruikt. Er moeten namelijk geen medewerkers โ laat staan vorkheftruks โ meer tussen de rekken navigeren om de goederen te verplaatsen. Die klus wordt snel, veilig en efficiรซnt geklaard door robots die maar heel weinig ruimte nodig hebben om tussen al die goederen te manoeuvreren โ zowel verticaal als horizontaal. Onze onlangs gelanceerde Next Gen Skypod-robots zijn overigens nog compacter dan vroeger en bovendien nog vrijer in hun bewegingen, waardoor de maximale dichtheid van de opslagruimte nog eens met dertig procent toeneemt. Dankzij dit nieuwe ontwerp zijn er bovendien minder transportbanden, sorteerders, externe opslag en verpakkingsstations nodig, waardoor de totale voetafdruk van het systeem nog eens verkleint.
De conclusie is duidelijk. Naar mijn gevoel zijn er weinig sectoren waarin het zo belangrijk is om in te spelen op maatschappelijke veranderingen als de logistiek. De toenemende urbanisatie en de bijbehorende stijging van grondprijzen, gecombineerd met de populariteit van e-commerce, zorgen ervoor dat bedrijven in onze sector hun aanpak en misschien zelfs hun infrastructuur grondig moeten herzien. De toekomst van logistiek is verticaal, geautomatiseerd en dicht bij de klant. Alleen wie nu investeert in slimme magazijntechnologie, is klaar voor de uitdagingen van morgen.
opiniestuk
Wim Vermeir
Expert magazijnautomatisering bij Exotec