TMS schiet tekort

AI - Artificial Intelligence

Uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst 82% van de Belgische en Nederlandse bedrijven verwacht dat hun huidige transportmanagementsystemen (TMS) de komende vijf jaar niet meer voldoen aan de moderne eisen. Denk daarbij aan snelheid, capaciteit en kostenreductie. Het onderzoek, uitgevoerd door Manhattan Associates en Vanson Bourne, toont aan dat organisaties zich bewust zijn van de strategische waarde van transportbeheer, maar tegelijk worstelen met forse uitdagingen.

Transportbeheer cruciaal, maar uitdagingen groot

Transportmanagement wordt door 80% van de bedrijven gezien als een cruciale factor voor succes, een percentage dat naar verwachting stijgt tot 87% in de komende vijf jaar. Toch ervaren organisaties stevige obstakels, zoals:

  • duurzaamheidseisen (47%),

  • stijgende brandstof- en loonkosten (37%),

  • beperkingen van informatiesystemen (37%).

Gebrek aan inzicht en integratie

Veel bedrijven missen de nodige zichtbaarheid in hun processen. Zo kan meer dan de helft (55%) inkomende zendingen niet koppelen aan dock- en warehouseplanning, terwijl 51% zendingen niet tijdig kan omleiden bij problemen. Bovendien blijkt dat slechts 55% van de organisaties transportmanagementsystemen volledig geรฏntegreerd heeft met andere supply chain processen. Grote kansen liggen in integratie met inventory planning (69%), ordermanagement (59%) en warehouse management (55%).

AI biedt kansen, maar integratie blijft achter

De verwachtingen rond kunstmatige intelligentie zijn hoog: 60% van de bedrijven verwacht binnen vijf jaar autonome AI-toepassingen te gebruiken. Toch heeft momenteel slechts 22% AI en machine learning diepgaand geรฏntegreerd in hun transportprocessen. Belangrijke barriรจres zijn:

  • integratieproblemen (50%),

  • datakwaliteit en beschikbaarheid (42%),

  • hoge implementatie- en operationele kosten (41%).

Duurzaamheid: van rapporteren naar daadwerkelijk veranderen

Meer dan de helft van de bedrijven (56%) rapporteert al volledig volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Toch betekent rapporteren niet automatisch verduurzamen. Slechts 39% gebruikt duurzame brandstofopties of overweegt deze, terwijl 9% de COโ‚‚-uitstoot nog helemaal niet meet.

Toekomstbestendig transportbeheer

Volgens Pieter Van den Broecke, EMEA Leader Supply Chain Strategies bij Manhattan, staan bedrijven in Belgiรซ en Nederland op een cruciaal kruispunt. De druk om sneller, slimmer en duurzamer te leveren neemt toe, maar veel organisaties kampen nog met gebrek aan inzicht en onvoldoende integratie van TMS met andere supply chain oplossingen. De komende vijf jaar worden daarom beslissend om transportbeheer toekomstbestendig te maken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.