Terugblik op eerste maanden Supply Chain Masters

supply chain masters

Waarom Supply Chain Masters? 

Eind december werd er aangekondigd dat de verladersorganisatie OTM en de vereniging voor inkoop en logistiek VIB gingen opgaan in een organisatie: Supply Chain Masters.  Op 1 januari, bij het inluiden van het nieuwe jaar werd de nieuwe organisatie dan ook aangekondigd, “ Happy Supply Chain Masters” klonk het. Ondertussen zijn we enkele maanden verder. We lichten nog eens toe waarom deze stap werd gezet en we blikken samen met Marc Slegers, voorzitter van Supply Chain Masters, terug op de eerste maanden.

Het waarom  

Waarom deden we dit exact? Onze voorzitter Marc Slegers is een grote fan van de visie van Simon Sinek. Ook hij gelooft dat het ‘waarom’ van een verhaal steeds in het achterhoofd gehouden moet worden.

“Alles draait rond het bouwen van bruggen en verbindingen.”

Bruggen bouwen

“Vanuit inkoop heb ik mezelf altijd beschouwd als end-to-end supply chain persoon, als bruggenbouwer”, vertelt Marc  “Inkoop en aankoop slaan namelijk bruggen tussen de verschillende departementen binnen een bedrijf. Het is belangrijk dat elk departement goed in elkaar overvloeit en functioneert als sterk geheel.” Het is deze visie die Marc wenst door te trekken bij Supply Chain Masters. Niet alleen extern, maar ook intern. “Er zullen dus niet alleen verbindingen gelegd worden tussen onze interne leden maar ook tussen onze leden en betrokken organisaties” vertelde Marc ons bij de start van Supply Chain Masters.

“De mayonaise pakt goed”

“De mayonaise tussen onze verenigingen pakt goed. Aangezien VIB vroeger meer inzette op inkoop en OTM op logistiek, was het een logische stap dat we, als complementaire organisaties, onze krachten bundelden om zo nog meer waarde te bieden aan onze leden en partners. Het was volgens Marc dus een sterke zet om de leden van OTM en VIB met elkaar te verenigen. Hun krachten zijn complementair en dus nu hebben onze leden en partners de kans om hun sterktes te delen met elkaar. Als Supply Chain Masters kunnen we meer betekenen voor onze leden en zijn we in staat om de toekomst goed voor te bereiden, want waarde creatie naar onze leden toe blijft de belangrijkste kernwaarde in alles wat we doen.”

Een organisatie op maat van de huidige leefwereld

Hiermee biedt Supply Chain Masters een antwoord op  de huidige leefwereld en bijpassende vraagstellingen, waar er duidelijk nood is aan meer communicatie tussen de verschillende domeinen binnen de supply chain. Of zoals Marc Slegers het samenvat  “Doordat de grenzen binnen de supply chain vervagen worden van de transportmanagers en inkopers van logistieke diensten nieuwe vaardigheden verwacht. Wij willen de leden helpen aan expertise in end-to-end supply chains. Supply Chain Masters wil dan ook kennisoverdracht en netwerking mogelijk maken voor alle professionals werkzaam binnen het volledige supply chain-spectrum. En dit in elk stadium van hun loopbaan. Van stagiair tot ‘C Level’ manager”.

Door het samengaan van de organisaties telt Supply Chain Masters nu een netwerk van meer dan 500 bedrijven die lid zijn en communiceren ze met 12.000 professionals binnen de supply chain.

De eerste maanden

Zoals in elk groot project zijn de eerste maanden voornamelijk zeer praktisch georiënteerd geweest,  het uitwerken van een gezamenlijke website met een content platform, de fusie van de 2 kantoren, aanpassing van het opleidingsaanbod. Dit alles tijdens de steeds verder durende corona problematiek.

Het ganse team heeft daar laten zien wat het kan, samen met een zeer toegewijde raad van bestuur licht Marc toe.

De next steps

Na de meer operationele fase van de fusie is het binnenkort tijd om ons te focussen op een aantal key zaken:

  1. Verdere verbreding van het netwerk , met als doelstelling ons brede vakgebied naar onze leden toe te ondersteunen vanaf de schoolbanken tot aan de “ C level” functies”
  2. Nadenken over de toegevoegde waarde die we leveren, op gebied van opleidingen, netwerk opportuniteiten en vertegenwoordiging van ons vakgebied naar externe stakeholders
  3. Een transparant “merk” neerzetten dat zowel de echte end2end supply chain omvat, als de onderliggende deelgebieden toch specifiek blijft bedienen
  4. De vraag beantwoorden hoe we best binnen België , en binnen Europa mee gezien gaan worden als het referentie kennis centrum rond end2end supply chain.

Marc is alvast enthousiast. “Ik heb enorm veel goesting in dit nieuwe avontuur. Door wat we doen ook goed te doen, creëren we waarde. En dat doen we samen met ons ijzersterk team!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.