Retailorganisaties hebben geen inzicht in hun supply chain

Retailorganisaties hebben geen inzicht in hun supply chain

Een absolute meerderheid (94%) van retailbedrijven zegt onvoldoende inzicht te hebben in hun supply chain om een antwoord te bieden op de veranderende eisen van hun klanten. Klanten willen snellere leveringen en realtime updates, en ook meer flexibiliteit bij retourzendingen. Dat blijkt uit onderzoek van Zetes bij ruim 450 Europese bedrijven.

Negatieve invloed op de activiteiten

Het beheer van de supply chain is de voorbije twee jaar complexer geworden, vindt iets minder dan de helft van de retailbedrijven. Een beperkt zicht op die supply chain heeft volgens 70 procent van de respondenten een negatieve invloed op hun activiteiten. Ze meldden onder meer te grote voorraden als gevolg van verkeerde of te late voorspellingen en omzetverlies doordat geretourneerde goederen niet te zien zijn als beschikbare voorraad. Slechts vier van de tien geretourneerde items zijn binnen de 48 uur weer in omloop.

Minder verspillen is een uitdaging

Ze zeggen ook te kampen met toenemende verspilling. Elke vertraging in de distributieketen is nefast voor beperkt houdbare producten. Bijna vier van de vijf retailorganisaties zijn ervan overtuigd dat een beter zicht op de toeleveringsketen voor minder afval zou zorgen. Iets meer dan veertig procent vindt het een complexe uitdaging.

Bijna 90 procent van de bevraagden zegt van visibiliteit van de supply chain een absolute topprioriteit te maken voor de komende 24 maanden. Ze willen een beter zicht op hun producten en orders, meer automatiseren en beter samenwerken met leveranciers. Een derde erkent dat een beter zicht op de supply chain de klantentevredenheid en -trouw verbetert.

Beschikbaarheid verhogen

“Een goed zicht op producten en orders wordt cruciaal voor retailbedrijven, bijvoorbeeld om verspilling tegen te gaan of leveranciers op te volgen. Het is ook nodig om de beschikbaarheid van goederen in de winkel te verhogen. Slechts 1 op 5 stapt in een winkel nog op een verkoper af voor meer info, de rest verlaat de winkel en gaat naar de concurrent”, zegt Gilbert Wellemans, General Manager van Zetes België. “Ook merken we dat de publieke opinie over consumptie aan het veranderen is, en dat heeft ook een impact op de toeleveringsketen.”

Stap voor stap

Een respondent op drie zegt dat het enorme datavolume en het gebrek aan toegang tot realtime data een belangrijke uitdaging vormen voor het verbeteren van de supply chain-visibiliteit. “Om een goed zicht te hebben op zijn leveringsketen, is het belangrijk om de relevante processen in kaart te brengen en fysieke en digitale gegevensstromen te synchroniseren”, zegt Amir Harel, General Manager of Visibility Solutions bij Zetes.

Voor het Zetes-onderzoek zijn 451 respondenten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Spanje ondervraagd. Alle gesprekken zijn gevoerd in december 2018 en januari 2019.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.