Zetes levert een oplossing voor Tabaksrichtlijn-naleving aan Logista voor volledige traceerbaarheid in vijf landen

Zetes levert een oplossing voor Tabaksrichtlijn-naleving aan Logista voor volledige traceerbaarheid in vijf landen

Logista is de grootste distributeur van tabaks- en andere producten in Zuid-Europa. Het bedrijf distribueert producten naar 300.000 winkels en verkooppunten in Spanje, Frankrijk, Italië, Portugal en Polen. Om aan de eisen van de Tabaksrichtlijn (TPD) te kunnen voldoen en de logistiek- en leveringsprocessen te optimaliseren heeft Logista de TPD-oplossingen van Zetes geïmplementeerd.

De magazijnoplossing ZetesMedea is met het bestaande track & trace-systeem bij Logista geïntegreerd als backup-systeem en om kleinere en niet-geautomatiseerde magazijnen te ondersteunen bij de logistiek- en transportprocessen die worden beïnvloed door de Tabaksrichtlijn. Alle events in het magazijn worden in real-time door ZetesMedea geregistreerd en gedeeld met het track & trace-systeem van Logista. Het gaat hierbij om events zoals de ontvangst van producten van een fabrikant, aggregatie, consolidatie, orderpicking en de verzending en aflevering van producten, plus eventuele correcties of terugroepacties.

In aanvulling op ZetesMedea is ZetesChronos geïmplementeerd voor de afleveringsprocessen. Logista heeft ZetesChronos gekozen als oplossing voor ondersteuning van de aflevering en de verificatie op het verkooppunt. De serienummers van afzonderlijke producten worden gekoppeld aan de logistieke units en promotiepakketten die door Logista zijn samengesteld, en worden vervolgens toegewezen aan winkels of andere afleveringslocaties. De oplossing voegt Augmented Reality toe aan camera’s op handheld terminals, zodat chauffeurs de barcodes op verpakkingen en omdozen efficiënter kunnen scannen. Aan de hand van de serienummers worden leveringen aan de juiste orders gekoppeld. Dit proces elimineert het risico van menselijke fouten, zodat het leveringsproces veel betrouwbaarder en sneller verloopt.

ZetesChronos maakt elke levering in real-time zichtbaar en traceerbaar met updates over de locatie en de status van chauffeurs, voertuigen en producten. Hierdoor is het bedrijf keer op keer verzekerd van correcte aflevering op het juiste moment. De workflows die door ZetesChronos mogelijk worden gemaakt, zullen nog verder worden gestandaardiseerd bij alle distributiebedrijven van Logista.

Logista heeft voor Zetes gekozen vanwege de ruime ervaring van deze leverancier op het gebied van serialisatie en traceerbaarheid. De nieuwe oplossingen worden naadloos met de bestaande track & trace-systemen geïntegreerd om de eindaflevering veel efficiënter te laten verlopen. Dit vereist een flexibel, schaalbaar en slagvaardig systeem dat snel kan worden geïmplementeerd.

Simón Ben Hamú, Country Manager Zetes Spain: “We zijn ons volledig bewust van de uitdagingen en veranderingen waarmee logistiekbedrijven momenteel te maken hebben. Het feit dat retailers, distributeurs en fabrikanten moeten voldoen aan regelgeving zoals de Tabaksrichtlijn, biedt hen een uitstekende kans om de zichtbaarheid in de hele supply chain te vergroten en de processen te optimaliseren, waardoor ze kosten kunnen besparen. We hebben er alle vertrouwen in dat onze aantoonbare ervaring met de implementatie van vergelijkbare projecten ook voor Logista grote voordelen en een snel investeringsrendement zal opleveren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.