De EU heeft het moeilijk met grensoverschrijdend vervoer

De EU heeft het moeilijk met grensoverschrijdend vervoer

In de EU richtlijn 96/35 die handelt over maten en gewichten wordt gesteld dat, naast een maximale lengte, het grensoverschrijdende totaal voertuiggewicht (wel MTM of GVW genoemd) 40 ton mag zijn. In de uitzonderingsclausules wordt echter toegelaten dat individuele landen, voor nationaal verkeer, afwijkingen (naar boven) mogen toelaten. Zo is het GVW voor België, onder asvoorwaarden, bijvoorbeeld 44 ton en in Nederland is dat 50 ton.

Zoals het er nu uitziet zal Frankrijk per 1-1-2013 het GVW verhogen van 40 naar 44 ton voor alle vrachtverkeer. We komen dus in een situatie die voor ons als verladers voordelig kan zijn want we zouden meer gewicht op eenzelfde voertuig kunnen laten vervoeren tussen beide landen, ware het niet dat de richtlijn slechts 40 ton toestaat . Dat betekent dus dat, ondanks het feit dat twee aangrenzende landen hetzelfde regime toepassen, vrachtauto’s niet het dunne streepje dat grens heet, over mogen steken; werkelijk een onacceptabele situatie! In de zijlijn kan vermeld worden dat dit, vanwege de grotere lengte en gewicht, ook voor ecocombi’s geldt, maar desondanks bestaat er al grensoverschrijdend verkeer met deze voertuigen tussen verschillende lidstaten en dat zonder sancties.

Al geruime tijd woedt er een strijd over de juiste interpretatie van de richtlijn wanneer het aankomt op grensoverschrijdend verkeer. Eén van de opstellers van de richtlijn heeft verklaard dat het nooit in de bedoeling heeft gelegen om grensoverschrijdend vervoer tussen buurlanden, die hogere GVW’s en afmetingen toelaten dan de richtlijn ogenschijnlijk stelt, te blokkeren. Zijn uitleg –en die van vele betrokken organisaties- van de richtlijn is dat het wel mag, terwijl, tot nu toe, de juridische dienst van de EU heeft verklaard dat het niet mag, alhoewel er een kentering schijnt aan te komen. In ieder geval druist de richtlijn uit 1996 op deze manier in tegen zich ontwikkelende situaties en ook maar eens, vrij geïnterpreteerd, de EU-doelstelling van een vrij verkeer van goederen. Hoog tijd dus om dergelijke blokkades weg te nemen.

Bron: O.T.M.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.