Eerste All Weather Terminal in North Sea Port

All Weather Terminal North Sea Port
ArcelorMittal Gent, Participatiemaatschappij Vlaanderen (‘PMV’), Euroports en North Sea Port werken samen aan de realisatie van de allereerste overdekte laadkade in Gent in North Sea Port: de ‘All Weather Terminal’. Een investering van meer dan 50 miljoen euro.

De nieuwe terminal wordt gebouwd naast de bestaande stukgoedkade van ArcelorMittal Gent aan het Kanaal Gent-Terneuzen. De terminal zal in eerste instantie hoofdzakelijk gebruikt worden om afgewerkte staalrollen van ArcelorMittal Gent op te slaan en te verschepen. 20% van de opslagcapaciteit kan ook worden gebruikt voor de verhandeling van andere materialen en (stuk)goederen.

200 meter kademuur

Het magazijn van de ‘AWT’ met een opslagcapaciteit van 60.000 ton wordt 240 meter lang en 60 meter breed en zal 2 sporen hebben die aangesloten zijn op de kadebundel. Het magazijn zal worden uitgerust met 3 volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, uitsorteren en laden van materiaal. De overdekte kademuur wordt 200 meter lang en het dok wordt 25 meter breed. De terminal zal ongeveer 30 meter boven het waterniveau uitstijgen. Schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton zullen aan de nieuwe kade kunnen aanmeren. De voorsorteringszone wordt uitgerust met 2 geautomatiseerde loopkranen. Voor het laden en lossen van de schepen worden door Euroports 2 telescopische kranen voorzien. Voor Euroports – met 26 eigen terminals in Europa – is dit een significante aanvulling en uitbreiding van zijn diensten aan de staal- en metaalindustrie.

24 op 7 staal laden

Manfred Van Vlierberghe, CEO van ArcelorMittal Belgium: “Het laden van hoogwaardig staal kon vroeger enkel bij droog weer gebeuren, terwijl dit nu 24/7 kan gebeuren, onafhankelijk van de weersomstandigheden. De ‘AWT’ maakt het mogelijk om de aanvoer van rollen vanuit de verzendhallen van ArcelorMittal Gent naar de kade beter te spreiden en zo de interne logistieke werking te optimaliseren. Euroports heeft ervaring in het behandelen van staal en werkt al jaren samen met ArcelorMittal. Het gebruik van de ‘AWT’, in combinatie met de bestaande ‘open’ stukgoedkaai, is bovendien noodzakelijk om de groei van het Gentse staalbedrijf te realiseren. De ‘AWT’ is ook een investering in duurzaamheid omdat de grotere verzendcapaciteit per schip een aanzienlijk aantal vrachtwagentransporten (tot 25.000 vrachtwagens per jaar) uitspaart. ArcelorMittal Gent wil zo uitgroeien tot een koploper op het vlak van duurzame logistiek.”

“De allereerste ‘AWT’ maakt het mogelijk om de verschillende goederenstromen nog efficiënter te bundelen, waardoor bedrijven meer logistieke mogelijkheden krijgen”, stelt Daan Schalck, CEO van North Sea Port. “North Sea Port wil een faciliterende rol spelen op het vlak van infrastructuur om de haven zo toegankelijk mogelijk te maken: via het spoor, de weg en de zee- en binnenvaart. Door samen met verschillende partners te investeren in de ‘All Weather Terminal’ helpt North Sea Port de bedrijven duurzaam te groeien.”

Midden 2020 klaar

De nieuwe ‘All Weather Terminal’ zal eigendom zijn van AWT GENT NV dat werd opgericht door PMV en EPICo. AWT GENT zal instaan voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van de Terminal. AWT GENT NV vertrouwt Euroports, als logistieke maritieme speler, de operationele invulling toe voor de flows van, naar en binnen de AWT.

North Sea Port heeft de gronden voor de aanleg van de terminal in concessie gegeven aan AWT GENT NV en zal ook de ligplaats baggeren. Stadsbader, een aannemer voor infrastructuurwerkzaamheden en grote industriële projecten, zal instaan voor de bouw en het onderhoud van de terminal. PMV is een investeringsmaatschappij opgericht door de Vlaamse overheid met de bedoeling te investeren in infrastructuur voor duurzame economische ontwikkeling.

Midden juni vond de contractondertekening plaats, de omgevingsvergunning wordt nu voorbereid en aangevraagd met de bedoeling om eind 2018 met de bouw te starten. Verwacht wordt dat de ‘All Weather Terminal’ operationeel zal zijn tegen midden 2020.

Bron: NorthSeaPort.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.