Online verkoopt boomt, maar bezorging moet meer ecologisch

Online verkoopt boomt, maar bezorging moet meer ecologisch

De sluiting van de winkels heeft de logistieke keten in ons land grondig verstoord. Online winkels namen tijdens de lockdownperiode een steeds hogere vlucht. Tegelijk eisen consumenten ook snellere, nauwkeurigere en stiptere leveringen. In een nieuw onderzoeksrapport geeft logistiek dienstverlener Zetes evenwel aan dat 20% van pakketten niet bij de eerste poging wordt geleverd, met een sterke impact op kosten en ook het milieu. Volgens Zetes is het moment opportuun om werk te maken van een meer efficiënte logistiek en duurzame e-commerce.

De totale kosten van een gemiste levering worden geschat op 15 euro, meldt Zetes in het rapport (cijfers van onderzoeksbureau PCA Predict). Dat is een aanzienlijk bedrag gezien de lage marges van bezorgbedrijven. De levering aan de eindklant (de ‘last mile’) vertegenwoordigt tot 30% van de totale orderafhandelingskosten (arbeid, transport en brandstof).

Impact op milieu verkleinen

Naast de financiële impact is er ook een forse invloed op het milieu. Pakketleveringen zijn goed voor 25% van door bestelwagens gereden kilometers. Elk jaar komt zo 420.000 ton CO2 vrij.

Uit ons rapport blijkt dat 42% van de klanten niet op de hoogte is dat ze hun pakket een eerste keer mislopen. Zo kun je herleveringen natuurlijk niet vermijden. Logistieke bedrijven hebben nu een uitgelezen kans om slimmer te gaan werken, zowel in de ‘first’ als ‘last mile’ van het bezorgproces“, zegt Edouard Dumortier, Business Development Manager bij Zetes. “Proof of delivery-oplossingen registreren bijvoorbeeld elke stap in het leverproces en helpen om een flexibel logistiek model in te voeren. Verder in de toekomst zullen ook robotica en autonome voertuigen de efficiëntie en duurzaamheid van bezorgdiensten verder verbeteren.

In zijn rapport geeft Zetes bezorgbedrijven uitvoerig advies om ook de eerste en laatste fasen (first en last mile) van het leveringsproces te optimaliseren.

Meer ecologische innovatie nodig

Het is duidelijk dat de recente gebeurtenissen een sterke impact hebben op de bezorgsector. Edouard Dumortier:Online winkelen heeft tijdens de lockdown enorm aan populariteit gewonnen en vele merken hebben een digitaal alternatief geopend om commercieel overeind te blijven. Bezorgbedrijven noteren een hogere vraag, met grotere volumes, meer beperkingen zoals afstandsregels en minder personeel. Dat heeft verschillende gevolgen, met name voor het milieu. Elke levering moeten we vanaf nu meer structureel aanpakken zodat we onze efficiëntie verhogen en extra kosten vermijden. Onze branche moet het moment aangrijpen om nieuwe, milieuvriendelijke oplossingen in gebruik te nemen.

Zetes’ whitepaper “De eerste en de laatste kilometer als succesfactor in de detailhandel en logistiek” kunt u hier downloaden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.