Antwerpse haven doet eerste LNG bunkering

Vorige week woensdag werd het LNG-aangedreven binnenschip ‘De Argonon’ van rederij Deen Shipping met LNG (Liquefied natural gas) uit een truck gebunkerd (tanken van brandstof). Het is de eerste keer dat dit gebeurde in een Belgische haven. Daarmee wordt opnieuw een stap vooruit gezet in de richting van een meer milieuvriendelijke scheepvaart in de haven van Antwerpen. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen blijft zich actief inzetten om diegenen die overstappen op deze milieuvriendelijkere brandstof te ondersteunen en zo verder de logistieke keten te verduurzamen.

Naar aanleiding van de zwavelnormen op scheepsbrandstof en de strenger wordende emissienormen op zowel zee- als binnenvaart wordt het gebruik van LNG als brandstof in plaats van diesel al een hele tijd onderzocht. Maar dit vraagt niet alleen grote inspanningen van de rederijen, ook de havens moeten zich aanpassen en voorzieningen treffen. In het kader van het duurzaamheidsbeleid wil het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen het gebruik van LNG als scheepsbrandstof niet alleen aanmoedigen maar ook faciliteren. Het Havenbedrijf engageert zich om tegen 2015, wanneer de verstrengde IMO-zwavelnormen van kracht worden, LNG op een veilige en efficiënte manier aan schepen aan te bieden in de haven van Antwerpen en dit op dezelfde wijze waarop conventionele brandstoffen vandaag worden gebunkerd.

Veilige bunkering van LNG

Voor de LNG-bunkering liet het Havenbedrijf een studie uitvoeren met betrekking tot de veiligheidsperimeters en de procedures voor de ‘truck-to-ship’-transfer. Daarnaast stelde het Havenbedrijf, samen met de werkgroep LNG van het World Port Climate Initiative (WPCI) waarvan het ‘Lead Port’ is, bunkerchecklists en richtlijnen op voor deze innovatieve bunkeroperaties. Die procedures en richtlijnen zijn de noodzakelijke basis om LNG-transfers vlot en veilig te laten verlopen in een havengebied. Er werd dan ook gezocht naar geschikte locaties en waar nodig wordt bijkomende infrastructuur voorzien.

Naast de veiligheidsaspecten van de bunkering, werd ook een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke effecten op de externe veiligheid in het havengebied en de omgeving rond de waterwegen. Daaruit blijkt dat de impact van het gebruik van LNG als scheepsbrandstof op de veiligheid van het scheepvaartverkeer op de Westerschelde minimaal is. Dit toont aan dat het gebruik van LNG in het Westerscheldegebied een realistisch en zinvol alternatief kan bieden voor de klassieke scheepsbrandstof.

Begin dit jaar publiceerde de Antwerpse havengemeenschap als eerste een duurzaamheidsverslag voor het Antwerpse havengebied. Op 4 december jongstleden werd dit bekroond met de Award 2012 voor Best Belgian Sustainability Award. Projecten als deze kaderen in dit streven naar meer duurzaamheid. U kunt het duurzaamheidsrapport nalezen op www.duurzamehavenvanantwerpen.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.