Belgiƫ opnieuw in de Raad van de Internationale Maritieme Organisatie

containerschip CS

BelgiĆ« is in Londen verkozen in de Raad van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Die zetel geeft ons land de komende twee jaar directe invloed op het wereldwijde scheepvaartbeleid – een cruciale positie voor een natie met een sterke maritieme industrie en ƩƩn van de drukste zeeroutes ter wereld.

Waarom deze zetel zo belangrijk is

De Raad fungeert als het uitvoerende orgaan van de IMO, de VN-instantie die instaat voor mondiale afspraken rond scheepvaartveiligheid, opleidingen, milieuregels en klimaatdoelstellingen zoals het Net-Zero Framework. De beslissingen die daar genomen worden, wegen zwaar op de economie, de logistieke keten en de toekomst van de sector.

Belgiƫ heeft alle reden om hierbij aan tafel te zitten: een top-2-haven in Europa, een snel groeiende vloot en een strategische ligging maken inspraak onmisbaar.

Wat Belgiƫ bijdraagt aan de IMO

Onze verkiezing is niet alleen waardevol voor Belgiƫ, maar ook voor de IMO. Ons land staat internationaal bekend om vijf troeven die het maritieme beleid vooruit helpen:

1. Expertise delen

Belgiƫ loopt voorop in autonome scheepvaart, alternatieve brandstoffen en innovatieve projecten. Door kennisuitwisseling helpen we andere landen duurzame en veilige keuzes te maken.

2. Sterke focus op beveiliging

Ons land heeft stevige maatregelen ingevoerd tegen smokkel, mensenhandel en illegale goederen. Belgiƫ pleit nu voor een versterkt internationaal veiligheidskader.

3. Duurzame maritieme transitie

Met 2050 als deadline voor een klimaatneutrale sector toont Belgiƫ zich een koploper in groene scheepvaartprojecten. Internationale afspraken moeten investeringen in duurzame technologieƫn rendabel Ʃn competitief maken.

4. Innovatie als motor

Van offshore wind tot geavanceerde maritieme technologie: Belgiƫ behoort tot de wereldtop. Innovatie wordt een sleutelthema binnen de IMO-raad.

5. Welzijn van zeevarenden

Belgiƫ wil een maritieme sector waarin iedereen zich veilig en welkom voelt. Dat betekent aandacht voor arbeidsomstandigheden, bescherming tegen intimidatie en inclusie van vrouwen en LGBTIQ+-personen.


Belgiƫ verkozen in categorie C

De IMO-Raad telt 40 leden, verdeeld over drie categorieƫn:

  • Categorie A: landen met het grootste belang in internationale scheepvaartdiensten

  • Categorie B: landen met de grootste belangen in internationale zeehandel

  • Categorie C: landen met bijzondere maritieme belangen en een evenwichtige geografische vertegenwoordiging

Belgiƫ werd verkozen in categorie C en behaalde met 141 stemmen een sterke derde plaats. Het mandaat duurt twee jaar.

De verkiezingscampagne was een samenwerking tussen de minister van Noordzee Annelies Verlinden, FOD Buitenlandse Zaken, de Koninklijke Belgische Redersvereniging en het DG Scheepvaart (FOD Mobiliteit en Vervoer).


Reacties uit de sector en de politiek

Annelies Verlinden, minister van Justitie, belast met Noordzee:
ā€œBelgiĆ« speelt een sleutelrol in de internationale scheepvaart. Deze zetel laat ons toe om de sector veiliger, duurzamer en innovatiever te maken, mĆ©t aandacht voor het welzijn van zeevarenden.ā€

Maxime PrƩvot, Vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken:
ā€œOnze verkiezing toont dat de lidstaten onze inzet voor veilig, duurzaam en innovatief zeevervoer waarderen. We willen bruggen bouwen en streven naar consensus binnen de IMO.ā€

Peter Claeyssens, Directeur-generaal Scheepvaart:
ā€œDe FOD Mobiliteit en Vervoer neemt internationaal een voortrekkersrol op zich, in nauwe samenwerking met de maritieme sector. We luisteren naar de noden op het terrein zodat ons beleid aansluit bij de realiteit.ā€

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.