DAF LF Electric voor ‘zero emission’ stadsdistributie

DAF_Trucks_introduces_LF_Electric

DAF Trucks introduceert de LF Electric; een volledig elektrische distributietruck van 19 ton voor stedelijke toepassingen. Het state-of-the-art voertuig heeft een actieradius tot 280 kilometer.

Bij de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen loopt DAF voorop. Zo was DAF de eerste Europese truckfabrikant die een volledig elektrische trekker op de markt bracht: de CF Electric (met een GCW tot 37 ton) voor voornamelijk supermarktdistributie en regionaal transport. Meer recentelijk breidde DAF haar serie elektrische trucks uit met de 6×2 CF Electric bakwagen (met een GVW tot 29 ton). Dankzij de gestuurde achteras is dit chassis ideaal voor bijvoorbeeld ‘zero emission’ afvalinzameling.

Doordat de CF Electric trucks bij vooraanstaande klanten al honderdduizenden kilometers hebben gereden, heeft DAF een rijke ervaring opgebouwd met de technologie van elektrische aandrijflijnen. De nieuwe LF Electric is DAF’s nieuwste model met een volledig elektrische aandrijflijn.

Gebruikelijke routes
De e-motor van de LF Electric levert een nominaal vermogen van 250 kW (370 kW piek) en een nominaal koppel van 1.200 Nm (3.700 Nm piek). De elektriciteit wordt geleverd door een lithium-ijzer-fosfaat-batterij (LFP) met een bruto vermogen van 282 kWh (254 kWh effectief). Dat geeft de LF Electric een actieradius van tot maar liefst 280 ultrastille en emissievrije kilometers; ruim voldoende voor de inzet op de gebruikelijke routes in stedelijke distributie.

Nieuwste generatie batterijen
DAF past in al zijn volledig elektrische trucks zogeheten LFP-batterijen (Lithium Ferro Phosphate) toe. Dit zijn batterijen van de nieuwste generatie die vanuit het oogpunt van duurzaamheid geen kobalt of magnesium bevatten. Bovendien zijn ze beter stapelbaar, wat resulteert in een hogere energiedichtheid per liter. Ook garandeert de chemische samenstelling van de batterij maximale thermische veiligheid. DAF’s vertrouwen in de prestaties, betrouwbaarheid en levensduur van de LFP-batterijen wordt geïllustreerd door de 6 jaar lange garantie op de batterijen.

Slow en fast charging
Bijzonder aan de nieuwe DAF LF Electric is het ‘Combined Charging System’. Hierdoor kan de truck worden opgeladen via het reguliere elektriciteitsnet; ideaal wanneer het voertuig aan het eind van de dag terugkeert naar de thuisbasis. Door deze slow charging (400V AC, 22 kW, 3 fasen) kan de batterij in 6,5 uur van 20% naar 80% worden opgeladen. Een volledige lading (0% tot 100%) duurt tot 12 uur.
Als speciale apparatuur voor handen is, is fast charging (650V DC, 150 kW) ook mogelijk. In slechts 60 minuten wordt de batterij van 20% tot 80% opgeladen – of in 2 uur van helemaal leeg naar helemaal vol.

e-PTO beschikbaar
Optioneel voorziet DAF de nieuwe LF Electric van een 400V e-PTO, waarmee onder meer een elektrische koelinstallatie of elektro-hydraulische kraan kan worden aangedreven. Daardoor is het niet nodig om een aparte generator te installeren en ontstaat een volledig emissievrije distributietruck.

Twee wielbases
De LF Electric komt in eerste instantie op de markt als een 19-tons bakwagen, met een wielbasis van 5,3 of 5,85 meter. Het voertuig biedt een laadvermogen van 11.700 kilo – de opbouw meegerekend; ruim voldoende voor verreweg de meeste toepassingen in de stadsdistributie.

Profiteren van het LF DNA
Vanzelfsprekend profiteert de LF Electric van hetzelfde, onderscheidende DNA als de uitvoeringen met een verbrandingsmotor. Net als elke LF staat hij namelijk synoniem voor een lage, eenvoudige instap, geweldig zicht rondom, uitstekend chauffeurscomfort en de kleinste draaicirkel – en dus de beste manoeuvreerbaarheid – in zijn segment. Daarmee is de LF de perfecte truck voor elke chauffeur in de stadsdistributie.

De DAF LF Electric, die in nauwe samenwerking met Dana Inc. werd ontwikkeld, wordt vanaf mei gebouwd door Leyland Trucks in het Verenigd Koninkrijk.


DAF LF Electric | bakwagen — Technische specificaties

Chassis                                                                     19 ton, 4×2

Wielbasis                                                       5300 millimeter

                                                                       5850 millimeter

Gewicht chassis                                            7300 kg

Laadvermogen                                                          11700 kg

Electrische motor                                            Dana, Permanent Magneet

Vermogen                                                       250 kW (nominaal) / 370 kW (piek)

Koppel                                                                       1.200 Nm (nominaal) / 3.700 Nm (piek)

Batterij capaciteit                                           282 kWh (254 kWh effectief)
Rijbereik volledig opgeladen                         tot 280 km / 175 mijl
Fast charge bij 150 kW

20%à 80%                                        1 uur

0%à 100%                                        2 uur

Overnight slow charge bij 22 kW

20%à 80%                                        6,5 uur

0%à 100%                                        12 uur

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.