Europese H2 Infrastructure Alliance wil waterstofmobiliteit versnellen

waterstof

Zes Europese exploitanten van waterstoftankstations hebben samen de H2 Infrastructure Alliance (H2IA) opgericht. Deze samenwerking moet de ontwikkeling van waterstofmobiliteit in Europa versnellen door zowel het aanbod aan voertuigen als de tankinfrastructuur op elkaar af te stemmen. Het doel is om vóór 2028 een stevig fundament te leggen voor grootschalige inzet van waterstofvoertuigen.

Groeiende Europese samenwerking voor waterstof

De alliantie bestaat uit Hydri, TEAL-Mobility, Fountain Fuel, H2 MOBILITY, Virya Energy en HYmpulsion. Samen beheren zij 92 waterstoftankstations voor lichte en zware voertuigen. Daarnaast staan er 39 nieuwe grootschalige stations gepland tegen 2028, goed voor een dagelijkse capaciteit die meer dan 1800 vrachtwagens kan bedienen.

Om de verdere uitrol mogelijk te maken is de alliantie in gesprek met voertuigfabrikanten, met de nadruk op een breder en sneller beschikbaar modelaanbod.

Doorbreken van het kip-of-ei-dilemma

Volgens de alliantie is een snelle uitbreiding van tankinfrastructuur essentieel om voertuigfabrikanten te stimuleren meer waterstofmodellen te ontwikkelen. Meer beschikbare voertuigen leiden vervolgens tot een hogere benutting van tankstations, wat kosten verlaagt voor zowel de eindgebruikers als de sector.

Deze aanpak – door de alliantie omschreven als “Connecting the Dots” – moet leiden tot een dekkend Europees netwerk, vergelijkbaar met de groei van mobiele netwerken begin jaren 2000. Een stevig fundament zorgde toen voor snelle adoptie, schaal en lagere kosten.

Waterstof in opmars: reacties uit de sector

De betrokken bedrijven benadrukken dat de vraag naar waterstof sterk groeit:

  • Hydri ziet een duidelijke stijging in interesse voor zwaar transport op waterstof. Volgens CEO Kamilla Björkman maakt het bestaande netwerk in Zweden waterstofvoertuigen direct inzetbaar op belangrijke transportroutes.

  • HYmpulsion, actief in Frankrijk, wijst op het belang van publiek-private samenwerking. Florian Chevalier benadrukt dat een geïntegreerd regionaal netwerk leidt tot een compleet en duurzaam ecosysteem.

  • Fountain Fuel merkt dat netcongestie in Nederland de overstap naar waterstof versnelt. Dankzij de SWiM-subsidie kunnen bedrijven waterstofvoertuigen aanschaffen tegen een prijs vergelijkbaar met elektrische voertuigen, zegt Stephan Bredewold.

  • Virya Energy (DATS 24) kondigt nieuwe waterstofstations voor zwaar transport in België aan. Stephan Windels verwacht dat vooral grote vlootbeheerders voordeel zullen halen uit emissievrij tanken zonder lange laadtijden.

  • H2 MOBILITY, actief in Duitsland, ziet dat bussen en vrachtwagens reeds meer dan 70% van de vraag vertegenwoordigen. Martin Jüngel benadrukt dat een duidelijk engagement van voertuigproducenten nodig is om de groei te ondersteunen.

Waterstof en batterij-elektrisch: complementaire technologieën

De alliantie stelt dat waterstof en batterij-elektrisch elkaar niet vervangen, maar aanvullen. Beide technologieën zijn cruciaal voor uiteenlopende logistieke toepassingen, van langeafstandsritten tot intensief gebruik. Waterstof biedt vooral uitkomst in regio’s waar beperkingen op het elektriciteitsnet de uitbreiding van snellaadinfrastructuur bemoeilijken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.