File op het Suez Kanaal

Ever Given - Map Vesselfinder

Er is file in het Suez kanaal. De Ever Given, een groot containerschip ligt dwars vastgelopen in één van de drukste maritieme routes van de wereld. Het toont aan hoe kwetsbaar het Suez kanaal is.

Op het moment van het ongeval stond er een stevige zijwind tot 50km per uur. Dit in combinatie met de snelheid van 12 knopen van de Ever Given, maakt dat het schip plots begon te roteren en in de zijoever botste en zich zowel aan de boeg en de staart vastreed in het zand. Op dit moment wordt nog steeds geprobeerd om het schip los te maken. Een poging met maar liefst acht sleepboten mislukte. Even kwam het nieuws dat het schip was losgewerkt, maar dat werd later officieel ontkend. Het schip zou wel onbeschadigd zijn en er zijn ook geen slachtoffers gevallen bij de bemanning.

Wanneer het schip vlotgetrokken is, moet er nog zand afgegraven worden dat door de Ever Given is opgehoopt. Dat kan op zich vrij snel gaan. Maar als er ook containers van het schip moeten afgeladen worden, zal de operatie wellicht nog veel langer duren. Het toont maar weer aan dat het Suez kanaal erg gevoelig is voor problemen die ontstaan met deze oceaanreuzen. Als het schip snel losgemaakt kan worden, zal de impact beperkt zijn. Maar als dat niet zo is, zullen schepen moeten omvaren via de Kaap de Goede Hoop bij Zuid-Afrika. Aangezien ongeveer 10% van de maritieme handel via het Suez kanaal loopt, zal dit zwaar wegen. De omweg is 2 weken en dat gaat invloed hebben op de leverschema’s en zeker ook op de vrachtprijzen.

Het Suez kanaal heeft al grootschalige werken ondergaan om beter aangepast te zijn op de grote containerreuzen. De evolutie en groei van deze megaschepen gaat echter nog sneller. 15 jaar geleden hadden de grootste schepen in de wereld maximaal 8.000 containers aan boord. Vandaag zijn dat er al 20.000.

Hieronder een video die VesselFinder ons doorstuurde

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.