Tijdens de vakbeurs “Transport Logistic & Air Cargo Europe”, die plaatsvindt van 2 tot 5 juni in München, is Liege Airport bijzonder trots om zijn nominatie aan te kondigen als een van de top 5 vrachtluchthavens ter wereld. Deze erkenning wordt toegekend door het gespecialiseerde vakblad Air Cargo Week.
Met meer dan 150.000 m² aan tentoonstellingsruimte, meer dan 2.500 exposanten uit meer dan 70 landen en een ongeëvenaard conferentieprogramma is “Transport Logistic & Air Cargo Europe 2025” de belangrijkste vakbeurs in Europa voor de wereldwijde logistieke en luchtvrachtsector.
De Cargo Airport of the Year Award bekroont luchthavens die uitblinken in het faciliteren en ondersteunen van luchtvrachtactiviteiten. De prijs erkent luchthavens met eersteklas infrastructuur, naadloze logistiek en uitzonderlijke dienstverlening, die zo een belangrijke bijdrage leveren aan de efficiëntie en groei van de wereldwijde luchtvrachtindustrie. De prijsuitreiking vond plaats op dinsdag 3 juni in München.
Volgens Laurent Jossart, CEO van Liege Airport, is deze nominatie vergelijkbaar met de Oscars in de filmwereld:
“Air Cargo Week is een gerenommeerd en prestigieus luchtvrachtmagazine, en onze luchthaven behoort nu tot de wereldtop. We zijn genomineerd in de categorie ‘Beste grote internationale vrachtluchthaven’ voor 2024. Het is een grote eer en erkenning om in hetzelfde rijtje te staan als luchthavens van Singapore (Changi Airport), Dallas, Incheon (Zuid-Korea) en Hongkong International Airport, de uiteindelijke winnaar, die we van harte feliciteren.”
De jury baseerde haar keuze op meerdere criteria: capaciteit voor vrachtbehandeling, connectiviteit en bereikbaarheid, technologische innovatie, duurzaamheidsinitiatieven, en klantgerichtheid en tevredenheid.
“Deze nominatie is een bekroning van onze inspanningen van de afgelopen jaren, met een uitzonderlijk jaar in 2024. We verwerkten 1.162.899 ton vracht – het op één na beste resultaat in de geschiedenis van Liege Airport. Dankzij ons Masterplan van 500 miljoen euro draait onze strategie om de cargogemeenschap te diversifiëren en uit te breiden op volle toeren, met een stijging van het aantal luchtvaartmaatschappijen (van 41 naar 48) en logistieke dienstverleners (van 50 naar 57). En dan hebben we het nog niet eens over onze focus op innovatie, digitalisering, multimodaliteit en milieuzorg,” besluit Laurent Jossart.

