PGS zet e-truck in voor lokaal transport |
PGS Group zet een volgende, concrete en strategische stap in de verduurzaming van de palletsector: na de zomervakantie zal een eerste volledig elektrische vrachtwagen ingezet worden om vanuit de sites in Snaaskerke en Lichtervelde de klanten in de regio te beleveren met afgewerkte pallets. Op de terugweg wordt telkens, vanuit de zagerij in Zulte, hout meegenomen om de productiesites te bevoorraden. De elektrische โsupply-cirkelโ is op die manier rond. |
Leren, testen en opschalen |
EUTRACO staat als logistieke partner in voor de levering van deze eerste Mercedes eActros 600. In het eerste jaar verwacht PGS dagelijks een viertal ritten te kunnen doen in Oostโ en WestโVlaanderen, wat neerkomt op 75.000km per jaar. Op die manier zal het bedrijf jaarlijks 70,2 ton C02 minder uitstoten. Deze testfase moet inzichten opleveren in prestaties, laadcapaciteit en efficiรซntie. โGeen greenwashing,โ aldus CEO Luc Grauwet. โWe willen de e-truck slim inzetten, leren uit onze eigen ervaringen en dan efficiรซnt opschalen. Onze ambitie is helder: onze COโ-uitstoot structureel verminderen en onze operationele werking blijven verbeteren.โ |
Samenwerking met logistieke partner EUTRACO |
PGS zet deze stap samen met EUTRACO, een toonaangevende logistieke speler met een duidelijke duurzaamheidsambitie. Tegen eind 2025 wil EUTRACO 25% van zijn vrachtwagenvloot elektrificeren. Daarnaast voorziet het bedrijf al zijn sites van slimme laadpunten, zonnepanelen en energiemanagementsystemen om het geheel zo optimaal mogelijk te beheren. Serge Gregoir, CEO van EUTRACO, licht toe : โOnze ambitie is duidelijk, dankzij deze investeringen willen we tegen 2035 volledig klimaatneutraal zijn in zowel logistiek als transport. Samen met klanten en partners als PGS bouwen we samen aan een innovatieve en duurzame toekomst.โ โSamen met andere early adopters willen we een benchmark creรซren voor duurzaam transport in onze sector,โ zegt Patricia Simoen, CSR Manager bij PGS Group. |
Scope 3 is niet de marge, maar hรฉt verschil |
โDe CSRD, een Europese richtlijn voor duurzaamheidsrapportage, verplicht ons binnenkort om te rapporteren over onze totale uitstoot,โ zegt Patricia Simoen. โDus ook over Scope 3, de emissies buiten onze directe operaties, maar binnen onze invloed.โ PGS neemt die verantwoordelijkheid serieus, brengt die ketenemissies systematisch in kaart en onderneemt gerichte stappen om ze te verminderen. โDe grootste impact zit vaak niet in de productie zelf, maar in de bewegingen eromheen. Daarom investeren we in oplossingen die dรกรกr het verschil maken.โ Die oplossingen gaan van logistieke optimalisatie tot circulaire praktijken, duurzame inkoop en digitale tools. โKleinschalig intern transport โ dat onder Scope 1 valt โ is bij PGS intussen bijna volledig elektrisch. Samen met EUTRACO breiden we die elektrificatie nu uit naar het bredere logistieke netwerk: van leveranciers, tussen sites en richting klanten. Voor langere trajecten zetten we bovendien in op structurele alternatieven via spoor en (binnen)scheepvaart.โ Voor PGS is het duidelijk: โScope 3 is niet de marge,โ zegt Simoen. โHet is waar het moet gebeuren.โ |
PGS Group zet samen met EUTRACO in op toekomstbestendig transport
