Start emissievrije binnenvaart: ITG, ZES en Nedcargo lanceren samenwerking met batterijcontainers

ZES pack II

Binnenvaartschip MS Den Bosch Max Groen is vandaag officieel in de vaart genomen met batterijcontainers aan boord. Daarmee start een samenwerking tussen Inland Terminals Group (ITG), Zero Emission Services (ZES) en Nedcargo voor volledig emissievrij containervervoer. Dankzij een elektrische aandrijflijn wordt geen COโ‚‚, stikstof of fijnstof uitgestoten.

Zespacks als oplossing voor duurzame binnenvaart

ZES ontwikkelde een systeem met verwisselbare batterijcontainers, de zogenoemde Zespacks, die schepen voorzien van energie zonder lange laadtijden. Volgens Michael Beemer, CEO van ZES:
โ€œHet is onze missie om de binnenvaart emissievrij te maken. Dit realiseren we met steun van het Nationaal Groeifonds en de provincie Zuid-Holland. Met ons pay-per-use model betalen scheepseigenaren alleen voor de energie die ze daadwerkelijk gebruiken. Zo wordt de overstap naar batterij-elektrisch varen financieel aantrekkelijker. Voor scheepseigenaren is er een subsidieregeling beschikbaar.โ€

Steun vanuit provincie en bedrijfsleven

Ook de provincie Zuid-Holland ondersteunt het project. Gedeputeerde Arne Weverling stelt:
โ€œWe ondersteunen dit initiatief, met als doel: een gezondere en leefbare provincie. Tegelijk zorgen we ervoor dat de binnenvaart toekomstbestendig en concurrerend blijft, zodat vervoer over water een duurzaam en aantrekkelijk alternatief is in een provincie waar de druk op de wegen steeds groter wordt.โ€

Volgens ITG-CEO Eduard Backer kan de samenwerking jaarlijks 800 ton COโ‚‚ besparen:
โ€œJuist door samen te werken met ZES, Heineken en Nedcargo realiseren we onze duurzaamheidsambities. Dit project past in onze bredere strategie om Nederland schoon en bereikbaar te houden. Met batterijwisselstations op onze terminals dragen we concreet bij aan lagere COโ‚‚-uitstoot.โ€

Ook verladers profiteren volgens Backer:
โ€œNaast dit batterij-elektrische schip vaart in onze groep ook een waterstofschip. Waterstof is geschikt voor langere afstanden, terwijl batterijcontainers ideaal zijn voor kortere pendels. Vervoer over water is dรฉ weg naar een lagere footprint. En met de komende COโ‚‚-taks (ETS-2) levert dit verladers ook financieel voordeel op.โ€

Heineken ziet de samenwerking als een belangrijke stap in de verduurzaming van de keten. Piet-Hein Timp, Inkoopmanager Duurzaamheid en Energie bij Heineken, zegt:
โ€œBij Heineken zetten we ons in voor het verduurzamen van de keten. De samenwerking tussen ITG, ZES en Nedcargo is hier een mooi voorbeeld van. Wij hopen andere verladers te inspireren om ook gebruik te gaan maken van batterij-elektrische binnenvaart.โ€

Opschaling en toekomstvisie

De dienst tussen Den Bosch en de haven van Rotterdam is de eerste stap in een breder netwerk. Met de introductie van ZES 2.0 kunnen schepen batterijcontainers wisselen op drie locaties: Alphen aan den Rijn, Alblasserdam en Den Bosch. Nieuwe terminals in Rotterdam, Moerdijk en Nijmegen volgen snel. Zo ontstaat een landelijk netwerk dat de drempel verlaagt voor batterij-elektrisch varen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.