Trajectcontroles zullen flitspalen vervangen op Vlaamse snelwegen

Minister Hilde Crevits van Mobiliteit wil in de toekomst enkel trajectcontroles op de Vlaamse snelwegen plaatsen en geen flitspalen meer. Ze vermoedde in het verleden al dat trajectcontroles veel efficiënter werkten. Onderzoek van de Universiteit Hasselt bevestigt dit nu. De resultaten van de trajectcontroles zijn beter en flitspalen blijken het risico op ongevallen met blikschade te verhogen.

Op dit moment bestaan er twee van dergelijke trajectcontroles op de Vlaamse snelwegen (E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren, E17 in Gentbrugge). De definitieve keuze voor trajectcontrole zou voor een belangrijk deel afhangen van de resultaten van dit onderzoek, en dat toont het sterke voordeel van trajectcontroles aan.

Zo zou de gemiddelde snelheid van bestuurders op plaatsen met trajectcontroles met 5 km/u dalen en het aantal overtredingen daalt met 71%. Voor zware overtredingen is dit zelfs 85%. Ook het aantal ongevallen daalt met 26%. En dit zie je ook in de ruime zone voor en na de trajectcontrole.

Bij flitspalen daalt de snelheid ook met 4% en het aantal overtredingen met 53%. Maar dit is enkel vlak bij de flitspaal zelf. Door het bruuske remmen voor de camera en het optrekken erna is er zelfs een stijging van het aantal ongevallen met 22%.

Crevits heeft dus een duidelijke conclusie in de bus gekregen. Ze heeft intussen al zes locaties geselecteerd die in aanmerking komen voor trajectcontroles. De beslissing hierover zal niet meer door deze regering genomen worden. De flitspalen die er nu staan zullen echter niet verdwijnen. Ook op gewestwegen blijven ze voor Crevits nuttig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.