Onbemande vrachtwagens komen eraan

Over vijf jaar zullen er in Nederland onbemande vrachtwagens rondrijden, zo zegt Bastiaan Krosse van het onderzoeksinstituut TNO. Concreet gaat het om een duo van twee vrachtwagens waar de eerste bestuurd wordt door een menselijke chauffeur en een tweede die automatisch volgt.

Volgend jaar zullen de eerste tests beginnen door TNO samen met vrachtwagenproducent DAF, Transport en Logistiek Nederland en het Havenbedrijf Rotterdam.

Nederlands Minister Schultz van Infrastructuur erkent alvast het belang van dergelijke onderzoeken. Ze wil Nederland op de kaart zetten wat betreft onderzoek op het vlak van zelfrijdende voertuigen. De techniek is er al voor een groot deel. De wetgeving echter niet.

Voor het onderzoek met de onbemande vrachtwagens zal minister Schultz wellicht een aparte ontheffing geven om de robot de besturing te laten overnemen. Ze onderzoekt op dit moment welke wijzigingen in de wet nodig zijn om op grotere schaal onderzoek te gaan doen met zelfrijdende voertuigen. Ze hoopt begin 2015 klaar te zijn om een voorstel hierover door te sturen naar de Tweede Kamer.

Er zijn weinig belemmeringen om een vrachtwagen of wagen autonoom te laten rijden, zo blijkt. De meeste (luxe)merken hebben nu al modellen die de besturing overnemen als de chauffeur in slaap zou vallen. Maar de wetgeving laat het nog niet toe om die besturing standaard over te dragen. Maar toch blijkt uit onderzoek dat de techniek op dit moment al zo ver staat dat zulk een wagen beter zal rijden zonder dan met een chauffeur. Dat gaat onder andere over reactiesnelheid, tegelijk meerdere zaken zien, onvermoeibaar zijn enzovoort.

Wat is dan het grote probleem? Heel simpel, wie is er verantwoordelijk als een robotwagen een ongeluk veroorzaakt.
Maar die hindernis zal op termijn ook opgelost worden. Vrachtwagens zullen langer kunnen rijden, ongeremd door rijtijden, ze zullen geen verkeersboetes meer krijgen en zullen optimaler rijden. Bovendien zullen ze, zoals in experiment dat volgend jaar in Nederland zal doorgaan, korter bij elkaar kunnen rijden, waardoor ze minder weerstand ondervinden en dus minder zullen verbruiken.

Persoonlijk vind ik het een fantastische evolutie om te zien wat we allemaal kunnen, hoe we tekorten aan chauffeurs kunnen inperken, hoe we minder CO2 zullen uitstoten en minder ongelukken zullen maken. Maar eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik toch ook niet helemaal gerust zal zijn, als ik de eerste keer naast een geladen vrachtwagen zonder chauffeur rijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.