Robofobie

Robofobie

Het gebruik van robotica in magazijnen, productieomgevingen en andere sectoren neemt toe. Sommige landen, zoals Japan, hebben robotica al lang omarmd voor verschillende toepassingen. Maar daarnaast is er ook een toename van “robofobie”, misschien gestuurd door een angst voor verandering.

Robofobie vs. angst voor verandering

Robofobie beschrijft een irrationele bezorgdheid ten aanzien van robots en andere geavanceerde automatiseringsmachines. Veel bekende personen, onder wie Steve Wozniak en Elon Musk, hebben hun bezorgdheid geuit over de overname door robots. Wijlen Stephen Hawking vertelde de BBC in 2014 zelfs dat “de ontwikkeling van volledig kunstmatige intelligentie het einde van het menselijk ras zou kunnen betekenen”.

Angst voor vernieuwing is niet nieuw. In de 19e eeuw vertelde een alarmerend aantal krantenartikelen verhalen over gewone mensen die plotseling hun verstand verloren terwijl ze op de nieuw ontwikkelde Victoriaanse spoorwegen reisden. Fast forward naar vandaag de dag, met dagelijks zo’n 22.500 rijdende treinen in Groot-Brittannië, horen we niets meer over voertuigen die mensen gek maken.

Boerenverstand

Pas als we er over nadenken, beseffen we hoezeer robotica een rol speelt in het moderne leven. Vooruitgang in de technologie is verantwoordelijk voor een gezonder, gelukkiger en langer leven. En ze zijn er primair om mensen te helpen. We zijn voortdurend op zoek naar manieren om ons dagelijks leven gemakkelijker te maken. Vaak zijn robots het antwoord. Velen onder ons hebben intussen een robot grasmaaier of stofzuiger.

Robots en AI in logistiek

Hoewel zelfrijdende technologie nog niet helemaal vrij beschikbaar is, zal dit ongetwijfeld de volgende doorbraak zijn in robot- en AI-oplossingen. Zelfrijdende taxi’s zouden de noodzaak voor ons om onze eigen auto’s te hebben wegnemen. En we zouden onderweg zelfs onze e-mails kunnen controleren en beantwoorden.

Ook zouden zelfrijdende vrachtwagens een kostenefficiëntere last-mile levering betekenen, waardoor verzendkosten kunnen worden gereduceerd. Maar we hoeven niet te wachten op zelfrijdende voertuigen om de robottechnologie een positief effect te laten hebben op de logistieke sector. Robot gestuurde oplossingen zijn reeds beschikbaar voor warehouses.

Positieve impact in het warehouse

Veel mensen hebben nog steeds het idee dat robotica alleen voor een specifiek product, of enkel voor industriële toepassing zinvol is.  Hoewel de algemene overtuiging is dat warehouse-automatisering betekent dat er geen menselijke interactie meer nodig is,zijn er heel wat niveaus in automatisering. Swisslog heeft bijvoorbeeld de ItemPiQ oplossing, gebaseerd op een gemeenschappelijk pickingprincipe: de robot selecteert de artikelen die hij kan oppakken – tot 95% van het productassortiment van de klant – en een medewerker rondt het order af.

Met meer tijd voor essentiële taken en een hogere mate van nauwkeurigheid zet de inzet van robots in warehouses een grote stap richting het verbeteren van de menselijke efficiëntie en worden processen aanmerkelijk slimmer. Zo bieden robots onder andere duidelijke voordelen als het gaat om betrouwbaarheid en inzetbaarheid. Ze nemen immers geen pauzes en hoeven zich nooit ziek te melden. Ook is het mogelijk om op elk moment over te schakelen van een tweeploegendienst naar een drieploegendienst, waardoor er flexibel en efficiënt kan worden gereageerd op piekmomenten.

De conclusie is helder: Robotica en automatisering bieden onmiskenbaar meer mogelijkheden dan risico’s in zowel het dagelijks leven als in het warehouse. Maar alleen als we ze omarmen als aanjagers van toekomstige groei, zonder er bang voor te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.