Toegangscontrole logistieke sites via de smartphone met 3D-gezichtsherkenning

VIL - Smart Driver Pass

Met Smart Driver Pass (SDP) biedt VIL een breed inzetbare, volledig digitale en fraudevrije oplossing voor toegangscontrole op logistieke sites. De app hanteert 3D-gezichtherkenning en vormt een ideale basis voor integratie met andere systemen. Elk bedrijf heeft zijn eigen badgesysteem, veiligheidspassen en regels om chauffeurs toegang te verschaffen tot het bedrijf of terrein. De manuele controles die uitgevoerd worden om de veiligheid op de site te garanderen, leiden tot lange wachttijden en mogelijke fraude. Met dit project heeft VIL de individuele initiatieven gebundeld in één overzichtelijke applicatie voor heel Vlaanderen. De SDP-oplossing bestaat uit een smartphone applicatie die gekoppeld is aan een backend platform, de SDP Portal, en bevat informatie over chauffeurs, voertuigen, transportopdrachten en opdrachtgevers. Het is een laagdrempelig alternatief dat niet alleen een oplossing biedt voor kleinere laad- en losplaatsen, maar ook de efficiëntie en veiligheid kan verhogen op grotere bedrijfssites. Het SDP-platform is ook een ideale basis voor andere innovaties.

Extra veiligheid door 3D

Voor de SDP is gekozen om een volledig contactloze en zo sluitend mogelijke identificatie mogelijk te maken door gebruik te maken van 3D live gezichtsherkenning via de smartphone waarop de SDP-app actief is. Klassieke gezichtsherkenning berust op een 2D-model. De SDP-app voegt hier een levendigheidstest aan toe en vraagt de gebruiker zijn hoofd te bewegen om er zeker van te zijn dat er zich een echte persoon voor de camera bevindt.

Vooraf informatie delen

De Smart Driver Pass-app werd in de praktijk getest op vier verschillende locaties. Bij alle partijen bleek de efficiëntie van de aanmeldingsprocessen te verbeteren door de mogelijkheid om vooraf informatie te delen tussen de chauffeur/vervoerder en de bedrijfssite.

“Tests hebben aangetoond dat de chauffeur zich met de SDP-app op de smartphone digitaal kan aanmelden bij aankomst op onze wachtparking. De informatie van de chauffeur en het transportorder worden elektronisch via email ontvangen. Deze oplossing zal Aperam Genk toelaten om het registratieproces voor de gebruikers te vereenvoudigen, waardoor het proces efficiënter zal worden”, aldus Lode Kersten, Head of Transport, Aperam Genk.

Connecteren met uitgebreide database

De meeste sites maken gebruik van een lokale database met beperkte en soms verouderde gegevens van de chauffeurs. Een unieke waarde van SDP is dat het systeem kan
connecteren met een meer uitgebreide (Europese) database waarin meer chauffeurs zijn opgenomen en waarin meer data aanwezig is. Voor bedrijfssites zonder automatisatie, is het SDP Portal een nuttig instrument om de geplande bewegingen naar de site op te volgen. Het portaal geeft een inzicht welke vrachtwagen (met info van de vervoerder, de chauffeur, het geplande tijdstip en eventueel extra documenten) zich zal aanmelden op de site. Met deze informatie kan men anticiperen op piekmomenten, en kan men de laad- en losactiviteiten beter inplannen. Daarnaast geeft SDP ook een overzicht van de aanwezigheid van de chauffeurs en de trucks op de site.

Integratie met andere systemen

Het is duidelijk dat de meerwaarde van SDP gezien moet worden als een ‘platform’ met integratiemogelijkheden met andere systemen, maar dat ook gebruikt kan worden als backend voor het identificeren van chauffeurs in andere applicaties. Verschillende partijen hebben al interesse getoond om bestaande applicaties en systemen te koppelen aan SDP. SDP wordt gezien als een laagdrempelige bron van informatie om processen te digitaliseren.

“De Smart Driver Pass-app stelt LDC in staat om logistieke, klant- en kwaliteitsspecificatiegegevens op onze terminal, gelegen aan North Sea Port, te digitaliseren. Hierdoor zullen de vrachtwagen- en productcontrole, laad- en leveringsprocessen efficiënter en veiliger worden”, zegt Christophe Dhenneau, LDC’s Expedition Manager in Gent. “Deze aanpak is in lijn met de wereldwijde inspanningen van LDC om digitalisering te omarmen voor een grotere operationele efficiëntie.”

Projectdeelnemers:

Alfapass, Aperam Stainless Belgium, Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Brussels Airport Company, D&D Solutions, Distrilog, DP World Antwerp Holding, Fluvius, North Sea Port Flanders, Peripass, Port of Antwerp en Zetes.
Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.