Wat is de toekomst van Uber Freight in Europa?

Wat is de toekomst van Uber Freight in Europa?

Twee jaar geleden werd Uber Freight gelanceerd in de Verenigde Staten met als doel om een revolutie door te voeren in de vervoersindustrie. Met de Uber Freight app worden vervoersbedrijven gekoppeld aan ladingen, en dat met een klik op een knop.

Enkele dagen geleden werd Uber Freight ook in Europa een feit met een eerste lading voor Heineken. Volgens Uber is de Europese vervoersmarkt zo’n 400 miljoen dollar waard, het is dan ook de derde grootste markt in de wereld, na China en de VS. Maar toch kan het soms vele uren duren om een lading geboekt te krijgen. Daarnaast wordt maar liefst 21% van de kilometers leeg gereden.

Net zoals bij Uber, is de strategie van Uber Freight een kleine bom in de traditionele vervoersmarkt. In een poging om de competitie buiten spel te zetten, geeft Uber – volgens een Morgan Stanley rapport – maar liefst 99% van zijn inkomsten door aan zijn vervoerders. In de sector is dat gemiddeld 80 tot 85%.

Daarmee heeft Uber Freight in de VS al een netwerk kunnen uitbouwen van 36.000 vervoerders met samen zo’n 400.000 chauffeurs. Het heeft ook gezorgd dat de onderneming volgens UBS Group een marktaandeel heeft voor vrachtapps van maar liefst 23%.

Het betekent echter ook dat Uber Freight jaren toevoegt aan zijn tijdlijn om een winstgevende onderneming te worden. Buiten de Uber taxidiensten maakt de onderneming miljoenen euros verlies en dat verlies wordt groter. Sommigen zeggen dat dit komt door de flinke expansiedrang van Uber, maar 99% inkomsten weer weggeven, maakt het de onderneming erg moeilijk om winstgevend te worden.

Grote kortingen geven is geen uitzonderlijke strategie voor nieuwe ondernemingen, maar het is de vraag of vervoerders nog blijven meedoen als Uber Freight zijn winstmarges in de toekomst zal proberen te vergroten. Het verkleinen van de marges van de vervoerders zal in ieder geval langzaam moeten, wat betekent dat de onderneming nog jaren aankijkt tegen grote verliezen. Daarnaast zijn ook concurrenten steeds actiever bezig om digitale diensten te introduceren die technisch best naast de apps van Uber kunnen staan. De vraag zal dan ook zijn of Uber Freight zich technisch kan gaan onderscheiden, of toch zal moeten blijven focussen op prijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.