Haven van Brussel tekent record op voor eigen trafiek

haven Brussel
De Haven van Brussel heeft de balans opgemaakt van 2018 voor de trafieken in de haven van Brussel. De  eigen trafiek in Brussel (ladingen en lossingen die uitgevoerd werden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) tekenden een absoluut record op. Sinds de oprichting van de Haven werden er voor de eerste keer immers meer dan vijf miljoen ton goederen behandeld.

Daarmee neemt de eigen trafiek met 7,7% toe ten opzichte van 2017 (+375 000 ton) terwijl de transittrafiek lichtjes afneemt (-15 000 ton). Dat resulteert in een stijging van de globale trafiek met 5,2% of 7,3 miljoen ton. De trafiek over de waterweg heeft een zeer positieve impact op verschillende vlakken: de in 2018 gerealiseerde tonnages zijn goed voor een besparing van bijna 680 000 vrachtwagens, 106 000 ton CO2 in de lucht en 27 miljoen euro externe kosten.

De eigen trafiek 2018 alleen al overtreft de globale trafiek van 1993, het jaar waarin de Haven van Brussel als gewestelijke vennootschap opgericht werd. In 25 jaar tijd nam de Brusselse haventrafiek dus met 49% toe op het vlak van de eigen trafiek (+1,7 miljoen ton) en met 29% voor de transittrafiek (0,5 miljoen ton). Die toename is te verklaren door de vele inspanningen die de Haven van Brussel in de loop der jaren geleverd heeft op het vlak van innovatie en het genereren van nieuwe trafieken: containers, paletten, werfgrond, trafieken van glas, enz.

De containerterminal verbreekt nogmaals zijn historisch record

Met 36 965 TEU (twenty-foot equivalent unit) en een stijging met 19% (+5 927 TEU), overtreft de Haven nogmaals en op opmerkelijke wijze het resultaat van 2017. Dat was al een recordjaar sinds het begin van de uitbating van de terminal.

De containers behouden de derde plaats en de bouwmaterialen blijven veruit de zwaarst wegende sector in de Brusselse haventrafieken, met iets meer dan 60% van de handel, gevolgd door de olieproducten (23%).

De export in de lift

Er is dan wel minder export in vergelijking met de import, toch kent dat aandeel een mooie stijging van 31% (+328 000 ton). De toename is vooral te wijten aan de acties van de Haven van Brussel en de openbare overheden om de modal shift van uitgegraven werfgrond langs de waterweg te stimuleren, zodat transport niet over de weg maar over de waterweg verloopt.

Nederland nog steeds op kop

In de loop der jaren blijft Nederland veruit de belangrijkste handelspartner van de Haven van Brussel, met 6% van de trafieken over de waterweg. Tweede en derde zijn België en Duitsland.

Conclusies

2018, het jaar waarin de Haven van Brussel haar 25e verjaardag vierde, blijkt een grand cru te zijn. De globale trafiek doet het niet beter dan in het recordjaar 2008, maar de eigen trafiek deed het in 25 jaar tijd nog nooit zo goed als nu.

Mohammed Jabour, voorzitter van de Haven van Brussel, verklaarde na de voorstelling van de trafiekcijfers 2018: “Ik ben bijzonder trots op de resultaten die de Haven van Brussel neerzette in 2018, nadat 2017 al een uitzonderlijk jaar was. De uitstekende cijfers bevestigen opnieuw het duidelijke dynamisme en de goede gezondheid van de havenactiviteit in Brussel. Mijn petje af voor de Brusselse havenbedrijven en het voltallige personeel van de Haven van Brussel, die de goede resultaten mee mogelijk gemaakt hebben. Zo wordt de waterweg in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest jaar na jaar gesterkt als het alternatief bij uitstek om de mobiliteit in Brussel te verbeteren.“

Minister-president Rudi Vervoort is verheugd over de goede resultaten van de havenactiviteit: “Er werden nog nooit zo veel goederen geladen en gelost in de haven van Brussel als in 2018. Dat is niet alleen een goed teken voor de economische gezondheid van het gewest, maar ook van de havenbedrijven. Het is ook een bewijs dat de proactieve houding van de Haven van Brussel om nieuwe trafieken te genereren en de modal shift van de weg naar het water te bevorderen, zijn vruchten afwerpt.“

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.