Renault Trucks optimaliseert voor 10% besparing op brandstof en CO2 uitstoot

Renault Trucks

In 2023 verbetert Renault Trucks de energie-efficiëntie van zijn modellen voor distributie en lichtgewichtconstructie en vermindert hij tegelijk hun ecologische voetafdruk. Met een geoptimaliseerde motor, een nieuwe versnellingsbak en het Fuel Eco+ pack kunnen de Renault Trucks D, D Wide en C 2,3 m 2023 het brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot met 10% verlagen.

In hun modeljaar 2023 krijgen de Renault Trucks D Wide en C 2,3 m de nieuwe DE11-motor. Deze motor beschikt over de gepatenteerde ‘Wave Piston’-technologie (golfzuiger) die de vlammen naar de binnenzijde van de verbrandingskom leidt en zo de beschikbare zuurstof beter benut, met een betere verbranding als resultaat. Deze motor is ook uitgerust met nieuwe en nauwkeurigere injectoren. Voor een beter rendement heeft Renault Trucks ook de wrijvingsverliezen gereduceerd: de drijfstangen, zuigers en krukas werden herwerkt en het beheer van de cartergassen werd geoptimaliseerd. Ook doen de motoren een beroep op een nieuwe, uiterst performante turbocompressor met kogellager voor een verbeterde responstijd, een oliepomp met variabel debiet en olie met lage viscositeit. Renault Trucks koos ook voor een geoptimaliseerd nabehandelingssysteem en een nieuwe motorsturing.

De Renault Trucks D Wide en C 2,3 m zijn bovendien uitgerust met een verbeterde gerobotiseerde Optidriver-versnellingsbak. De optionele Eco-modus zorgt voor een bijkomende verlaging van het brandstofverbruik.

Tot slot kan nog eens 5% brandstof worden bespaard met het Fuel Eco+ Pack, met een dakspoiler, zijdelingse windgeleiders, een elektronisch gestuurde luchtcompressor en de automatische uitschakeling van de motor na drie minuten.

De combinatie van al deze technologieën resulteert in een brandstofbesparing van 10% in vergelijking met de vorige generatie van de Renault Trucks D Wide en C 2,3 m.

De Renault Trucks D met 5- en 8-litermotoren krijgen een nieuwe 8-trapsversnellingsbak, onder de naam Optishift. De volledig automatische Optishift biedt superieur rijcomfort met verbeterde wendbaarheid bij lage snelheid en verhoogde energie-efficiëntie. De nieuwe Optishift-automaat is als optie verkrijgbaar op de Renault Trucks D 4×4. De optionele Eco-modus kan het brandstofverbruik nog verder verlagen.

Tot slot zorgt het Fuel Eco+ Pack voor extra brandstofbesparing.

De combinatie van al deze technologieën resulteert in een brandstofbesparing van 9% in vergelijking met de vorige generatie van de Renault Trucks D.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.