Een efficiƫnte methode om Goods-to-Person systemen te vergelijken

Een efficiƫnte methode om Goods-to-Person systemen te vergelijken

De recente technologische vooruitgang heeft vooral geleid tot verbeterde prestaties bij het orderverzamelen. Opvallend zijn de Goods-to-Person systemen die vooral passen bij magazijnen die mikken op hoge prestaties, kwalitatief hoogwaardig orderverzamelen en minder fysieke inspanningen. Het principe draait om het transport van de bestellingen naar de medewerker op een vaste werkplek. Dit in tegenstelling tot het klassieke orderverzamelen, waarbij de orderpickers door het magazijn moeten lopen.

Welke systemen zijn er?

Er zijn meerdere soorten GtP systemen en het aanbod is groeiende. Het grote verschil tussen deze oplossingen zijn de soorten apparatuur die op de dimensionale assen (horizontaal, verticaal) worden gebruikt voor het transport tussen opslag en de pickstations. Als een enkel apparaat beide bewegingen kan uitvoeren, dan is flexibiliteit het grote voordeel van het systeem. Omgekeerd, als de apparatuur op een enkele as functioneert, zal het systeem betere prestaties kunnen leveren. Voorbeelden zijn shuttlesystemen, mini-load systemen, mobiele robots met rekken of mobiele robots werkend in 2 of zelfs 3 dimensies.

Wat zijn de voordelen van een dergelijke oplossing?

Responsiviteit; het reactievermogen van het systeem om de bestellingen in korte tijd klaar te maken. Afhankelijk van het gekozen systeem, kan dit variƫren van enkele minuten tot een uur. De wijze waarop de assen worden benut is ook een cruciaal punt om in gedachten te houden bij het beoordelen van het reactievermogen van het systeem. Batch verwerking, oftewel het picken van orders in twee stappen, of het gebruik van oplossingen die tegelijkertijd horizontaal en verticaal opereren (risico op knelpunten) zijn factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op het reactievermogen van het systeem.

Opslagdichtheid; de mate waarin de inhoud van het magazijn (vaak tussen 10 en 12 meter hoog) wordt benut. Een Goods-To-Person-systeem omvat een opslaggedeelte die beter rendeert dan in een manueel magazijn. Twee grote voordelen van dit systeem zijn namelijk de grotere opslagcapaciteit en de ruimtebesparing. Met deze voordelen moet rekening worden gehouden bij het vergelijken van verschillende systemen. Maakt het systeem efficiƫnt gebruik van de volledige ruimte? Zowel qua oppervlak als in de hoogte? Is het transport van de lastdragers geoptimaliseerd om elk risico op opstoppingen te voorkomen?

Maximaal economisch resultaat; de winstgevendheid van het systeem afhankelijk van de inzet of type activiteit waarvoor het zal worden gebruikt. Dit economisch resultaat varieert sterk afhankelijk van het benodigde opslagvolume, uitgedrukt in aantal opslaglocaties, en de beoogde maximale output, uitgedrukt in orderregels per uur. De verhouding tussen beide waarden maakt het mogelijk om snel te bepalen welke oplossing het beste rendeert; d.w.z. de technologie die het beste economische resultaat zal opleveren.

Een vergelijkingsmethode

Geautomatiseerde orderverzamelsystemen zijn te vergelijken met een vervoersmiddel. Het gaat om het vervoer van een bepaald aantal mensen (bv. bakken) met een bepaalde snelheid naar hun eindbestemming (oftewel de pickstations).

Zoals deze grafiek laat zien, kan een fiets 1 persoon vervoeren met een snelheid tussen 0 en 50 km/u, terwijl een auto 4/5 personen kan vervoeren met een maximale snelheid van 150 km/u. Een hogesnelheidstrein kan 500 passagiers vervoeren met 300 km/u.

Door deze informatie in een grafiek te plaatsen, kunnen de verschillende vervoersmiddelen worden ingedeeld middels een efficiƫntiewaarde, die wordt verkregen door het aantal passagiers te delen door de snelheid waarmee we ze willen vervoeren. Deze berekening resulteert in een factor die voor deze grafiek varieert tussen 0,01 en 10, overeenkomend met het aantal mensen per uur en per kilometer dat we kunnen vervoeren. Op deze wijze vergelijken we systemen op efficiƫntie en investering.

Dezelfde opzet kan ook worden gebruikt voor GtP orderverzamelsystemen: een bepaalde hoeveelheid producten moet met een bepaalde snelheid naar een specifieke bestemming worden vervoerd. Bij het berekenen van de efficiĆ«ntiewaarde wordt in plaats van het aantal passagiers nu gerekend met het aantal lastdragers (die meerdere producten kunnen bevatten, zoals bakken) en de verplaatsing van deze lastdragers (in plaats van ā€˜snelheidā€™ in de vorige berekening). Anders gezegd: de verhouding tussen het aantal te picken orderregels en het aantal productreferenties (SKUā€™s) aanwezig in het systeem.

In de onderstaande grafiek zien we dat voor hetzelfde benodigde opslagvolume verschillende oplossingen gekozen kunnen worden. Het hangt nu af van de goederenstromen. Laten we als voorbeeld een systeem nemen dat 20.000 productreferenties (horizontale as) moeten kunnen opslaan. Als de benodigde output rond de 500 orderregels per uur ligt (de verticale as), bereikt een oplossing met mobiele robots het optimale economische resultaat. Als de pickbehoefte echter oploopt tot 1500 orderregels per uur, vormt een shuttlesysteem een beter alternatief.

Concluderend; de vergelijking met het vervoer toont aan dat het cruciaal is om zowel de efficiĆ«ntie als de winstgevendheid van de verschillende GtP-systemen te beoordelen, afhankelijk van inzet en soort activiteit. Het vergelijken van systemen dient om de beste balans te vinden tussen deze 3 aspecten: snelheid, efficiĆ«ntie en winstgevendheid. Het gaat zowel om de ā€˜fitā€™ voor uw bedrijfsactiviteit als om de ROI van het systeem.

Dit artikel is gesponsord door SAVOYE. Meer op www.savoye.com.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in Belgiƫ. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.