Robotpakken in de logistiek?

Robotpakken in de logistiek?

Exoskeletons of wearables geven het menselijk lichaam meer kracht en uithoudingsvermogen. VIL gaat op zoek naar de mogelijke toepassingen van deze technologie in de logistieke sector. Het project ‘Exoskeletons for Logistics’ start op 12 december 2017 in samenwerking met twaalf bedrijven. Exoskeletons of wearables zijn draagbare robotpakken die het menselijk lichaam een boost geven. Naast een medisch hulpmiddel bij revalidaties, kan deze technologie ook in een werkomgeving voor ondersteuning zorgen. Tegenwoordig worden ze in de industrie reeds gebruikt voor het hanteren van zware gereedschappen.

Betere ergonomie dankzij skeletpakken

Ook in de logistiek kan deze technologie een interessant hulpmiddel zijn. Manuele handelingen zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen kunnen fysiek minder belastend zijn door het gebruik van exoskeletons. Oudere operatoren kunnen hierdoor langer hun job blijven uitoefenen.

Exoskeletons zijn onder te verdelen in twee categorieën. Enerzijds zijn er de passieve exoskeletons, die de menselijke kracht herverdelen waardoor het lichaam minder zwaar belast wordt, wat leidt tot bijvoorbeeld minder rugklachten. De actieve exoskeletons anderzijds zijn motorisch aangedreven en maken gebruik van extra energie van buitenaf. VIL zal beide types uittesten in de praktijk.

Gezondere, productievere medewerkers

“We willen ervaring opdoen met een exoskelet dat de kracht van de medewerker ondersteunt”, vertelt Roeland Motmans van deelnemende bedrijf Colruyt Group. “Binnen Colruyt Group hebben we nog veel fysiek werk. Doelstelling is ziekteverzuim te verminderen of te verkorten. Een eerste insteek is vanuit re-integratie. Mensen die langdurig zijn uitgevallen omwille van de rug of schouders kunnen mogelijk sneller het werk hervatten mits de tijdelijke ondersteuning van een exoskelet. Een tweede insteek is te kijken naar fysieke werkposten, waar verbeteringen niet evident zijn. Een
exoskelet kan dan mogelijk preventief ingezet worden, wanneer andere maatregelen niet lukken.”

VIL zal in het project de verschillende types exoskeletons en hun kostprijs in kaart brengen. Bovendien wordt onderzocht bij welke taken van een logistieke medewerker exoskeletons hulp kunnen bieden. De praktijktesten zullen uitwijzen in welke mate deze pakken ergonomisch ondersteunend zijn en of het gebruik ervan leidt tot meer productiviteit. De medische validatie en de conformiteit met het arbeidsrecht worden in dit project mee opgenomen.

Deelnemers

Atlas Copco, bpost, Colruyt, Conway, Danone, Delhaize, Gates Distribution Center, H.Essers, Honda Motor Europe Logistics, Limburg.Net, Oesterbank en Sorbat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *