VIL Safe Warehouse app maakt logistieke werkomgevingen veiliger

warehouse - magazijn

De logistieke sector is prominent aanwezig in de top tien van sectoren met de ernstigste ongevallen. Nieuwe technologieën, zoals o.a. wearables, personendetectie en botspreventie, kunnen de risico’s echter aanzienlijk helpen verminderen. VIL ontwikkelde in het project Safe Warehouse een app die de voor- en nadelen van deze technologieën met elkaar vergelijkt en bedrijven helpt de juiste oplossingen te kiezen, afgestemd op de specifieke noden van het bedrijf en de werknemers.

De meest voorkomende risico’s in magazijnen zijn beknellingen, struikelen, vallende ladingen en ongevallen met interne transportmiddelen. Het aantal ernstige arbeidsongevallen komt in meer dan 70 % van de gevallen voor bij medewerkers die minder dan vijf jaar in dienst zijn. De helft van deze ongevallen gebeuren zelfs tijdens het eerste werkjaar. De resultaten van het VIL-project Safe Warehouse tonen echter aan dat het gebruik van nieuwe technologieën hier verandering in kan brengen.

Meer veiligheid met de VIL Safe Warehouse app

De online Safe Warehouse app, die VIL binnen dit project ontwikkelde, vergelijkt op een overzichtelijke manier de voor- en nadelen van technologische oplossingen die de veiligheid in het magazijn kunnen verhogen.

Deze oplossingen omvatten negen categorieën: automatisatie, bewustwording, botspreventie, flow managementfinaal, handling ondersteuning, dynamische signalisatie, wearables, personendetectie en snelheidsreductie.

Veiligheid en veiligheidsgevoel nemen toe

VIL voerde praktijktesten uit bij Delhaize, Mainfreight en Molenbergnatie. Bij Delhaize werd dynamische signalisatie uitgetest onder de vorm van voetpadprojecties en ledborden. De magazijniers van Mainfreight die in Oostende alleen werken, gingen aan de slag met slimme wearables die via verschillende sensoren de locatie, het gedrag en gevaarlijke situaties kunnen detecteren zodat derden gewaarschuwd worden indien zich een ongeval/incident voordoet. Molenbergnatie ging na of AI-algoritmen personendetectie in de magazijnen van de Antwerpse haven kunnen helpen verbeteren.

“Dit project heeft ons duidelijk gemaakt dat de technologische ontwikkelingen in dit vakgebied razendsnel gaan. Het project en de testen met AI-camerasystemen hebben ons daarbij laten zien dat er in de markt al heel wat potentieel zit wat betreft dit type systemen. Een potentieel dat ook onze medewerkers hebben opgemerkt. De geteste systemen helpen actief bij het vermijden van ongevallen en geven daarmee een verhoogd veiligheidsgevoel. De opportuniteiten en kansen die tijdens dit project gecreëerd werden, hebben ons ervan overtuigd om de ingeslagen weg verder te zetten en bijkomend te investeren in technologie ter preventie van arbeidsongevallen. Het praktische karakter en de uitwerking zal ook andere bedrijven aanmoedigen om mee op deze kar te springen”, aldus Dominick Huybrechts, SHE manager Safety, Health and Environment bij Molenbergnatie.

De resultaten toonden aan dat zowel de veiligheid als het veiligheidsgevoel sterk toenemendoor de inzet van deze technologische oplossingen. Afhankelijk van het gekozen systeem varieert de kostprijs, maar het mag daarbij geen excuus zijn dat omwille van het prijskaartje veiligheid op de werkvloer onder de mat geveegd wordt.

Projectdeelnemers

Atlas Copco, Barry Callebaut, Delhaize, Eutraco, Gheys, H.Essers, Logflow, Lopos, Mainfreight, Molenbergnatie, Visual Safety en Motrac.
Projectpartner: imec.
Dit project wordt ondersteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de
Vlaamse Overheid.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.