ABB E-mobility onthult de HVC360, de volgende evolutie in het opladen van vrachtwagenparken

ABB E-mobility onthult de HVC360, de volgende evolutie in het opladen van vrachtwagenparken
  • Nieuwe ABB E-mobility lader zal elektrificatie van transport- en logistieke wagenparken efficiënter maken en versnellen
  • De beste vermogensdichtheid in zijn klasse en een flexibel, toekomstbestendig ontwerp dat maximaal vier laadpunten tegelijk ondersteunt, waardoor bus- en vrachtwagenparken CO₂-arm worden
  • Hoewel ze slechts 4% van de voertuigen vertegenwoordigen, dragen bussen en vrachtwagens maar liefst 40% bij aan de wereldwijde transportemissies

ABB E-mobility heeft de details bekendgemaakt van zijn nieuwe HVC360-oplossing voor het opladen van wagenparken, waardoor wagenparkbeheerders zelfstandig veranderingen teweeg kunnen brengen.
De CO₂-uitstoot van het wegvervoer staat centraal in het klimaatbeleid van veel landen. De afgelopen jaren werden dan ook enorme stappen gezet in de richting van het aanbieden van elektrische mobiliteitsoplossin­gen. Hoewel het groeiende aantal openbare laadpunten uitstekend nieuws is voor EV-bestuurders, voldoen deze echter niet aan de behoeften van elektrische wagenparken van bussen en vrachtwagens. Ondanks dat ze slechts 4% van de voertuigen vertegenwoordigen, dragen bussen en vrachtwagens maar liefst 40% bij aan de wereldwijde transportemissies. De versnelling van hun elektrificatie is dan ook een essentiële stap in het proces om CO₂-uitstoot te verlagen.

Elektrificatie van de transportsector
In 2022 werden wereldwijd bijna 60.000 middelzware en zware elektrische vrachtwagens verkocht 2, slechts 1,2% van de vrachtwagenmarkt als geheel. Maar aangezien de sector blijft groeien met 47,5% 3, wordt verwacht dat de wereldwijde verkoop tegen het einde van het decennium de 1,1 miljoen 4 per jaar zal overtreffen. Een dergelijke snelle groei zal nodig zijn om de ambitieuze klimaatdoelstellingen over de hele wereld te realiseren, maar dat kan alleen worden bereikt als deze worden ondersteund door een flexibele, efficiënte laadinfrastructuur, zowel onderweg als in depots.

Toegankelijkheid blijft centraal staan, want de oplossing moet blijven voldoen aan veranderende eisen. Toekomstbestendige technologie van deze schaal is daarom cruciaal, en de flexibiliteit van de HVC360 zorgt ervoor dat wagenparkbeheerders zich gemakkelijker kunnen aanpassen naarmate EV’s blijven evolueren.

Net zo belangrijk als de HVC360-hardware zelf, is daarom de omvang van het ABB E-mobility-ondersteunings­systeem dat eraan ten grondslag ligt. De digitale tools en services die beschikbaar zijn voor beheer en installatie op afstand, gecombineerd met verschillende lagen van services en ondersteuning, zorgen voor een blijvend goede klantervaring. Bovendien leiden oplossingen voor energiebeheer tot optimale laadprestaties en energieverbruik, waardoor bus- en vrachtwagenparken zowel nu als in de toekomst efficiënter kunnen werken.

De HVC360 van ABB E-mobility zal eind september 2023 beschikbaar zijn in België, Nederland en Luxemburg.

Posted in ,

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.