CMB.TECH en DBR bouwen eerste maritieme dual fuel waterstofgeneratorsets

CMB.TECH_DBR1

Vandaag kondigen CMB.TECH en DBR  hun baanbrekende samenwerking aan die de decarbonisatie van de maritieme industrie zal versnellen: de ontwikkeling van de eerste dual fuel waterstofgeneratorsets voor maritieme toepassingen.

Samenwerking

CMB.TECH en DBR slaan de handen in elkaar om concrete stappen te zetten in de decarbonisatie van de maritieme industrie. DBR biedt haar expertise in betrouwbare energieoplossingen voor maritieme en offshore toepassingen, en CMB.TECH richt zich specifiek op het ontwerpen en bouwen van grote maritieme en industriële toepassingen die werken op waterstof of groene ammoniak.

In deze samenwerking zal DBR verantwoordelijk zijn voor de bouw en levering van de dual fuel waterstofgeneratorsets, specifiek ontworpen voor maritieme toepassingen.

CMB.TECH levert de waterstoftechnologie, inclusief de benodigde componenten.

“Het koolstofvrij maken van stroomopwekking aan boord is een eerste stap in de race naar een emissievrije scheepvaart. Aangezien hybride technologieën steeds vaker worden gebruikt, kan deze dual fuel waterstofgeneratorset eenvoudig worden geïntegreerd en zal het een flexibel en toekomstbestendig platform bieden om emissies in de maritieme industrie te besparen. Samen met onze partners kijken we ernaar uit om deze kosteneffectieve en robuuste oplossing uit te rollen op de CSOV-vloot van Windcat.” – Roy Campe, CTO CMB.TECH

“We zitten in een hele mooie periode in ons vakgebied. De transitie naar alternatieve brandstoffen is vol ingezet. In de samenwerking met CMB.TECH kunnen we een mooie oplossing bieden waarmee onze maritieme klanten in één klap de emissies enorm kunnen drukken. En aangezien de sets alsnog 100% op diesel kunnen opereren kan het schip ook ingezet worden als er ergens even geen waterstof te bunkeren is.”  – Arwout Verwoerd, Sales marine DBR BV

Dual fuel waterstofgeneratorset

De kern van de dual fuel waterstofgeneratorsets wordt gevormd door de bewezen MAN V12-24l motor, die al met succes is gebruikt in eerdere samenwerkingen tussen CMB.TECH en MAN Engines.

De generatorset heeft een maximaal vermogen van 940kVA / 752 kWe bij 60 Hz (1800 rpm) en kan werken op diesel of in dual fuel modus waarbij een uitstootbesparing tot 83% kan worden gerealiseerd. In een typische D2-belastingcyclus wordt 53% van het dieselverbruik en 12% van het AdBlue-verbruik bespaard, wat resulteert in een aanzienlijke vermindering van de CO₂-uitstoot. De generatorset is ook verkrijgbaar in 50Hz (1500rpm) die 822kVA vermogen kan leveren.

Eerste bestelling

Damen Shipyards, een wereldwijde leverancier van maritieme toepassingen, heeft de eerste drie waterstofgeneratorsets besteld die zullen worden ingezet bij de CSOV’s van Windcat. Het eerste schip is al in aanbouw bij Damen Shipyards en de eerste dual fuel waterstofgeneratorset zal in het eerste kwartaal van 2024 in een aparte machinekamer worden geïnstalleerd.

Toekomstmogelijkheden

De samenwerking tussen CMB.TECH en DBR zal zich blijven ontwikkelen en uitbreiden. De mogelijkheden zijn aanzienlijk, en gezien de noemenswaardige CO₂-reductie en het eenvoudige gebruik, zullen deze dual fuel waterstofgeneratoren snel hun weg vinden naar andere schepen en toepassingen in de maritieme industrie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.