CMB.TECH opent eerste dual fuel workshop voor vrachtwagens

CMB.TECH - Dual Fuel Workshop

CMB.TECH opent zijn eerste dual fuel workshop om vrachtwagens om te bouwen tot dual fuel vrachtwagens. Dit kan het traditionele brandstofverbruik en de bijbehorende uitstoot tot 80% verminderen. De eerste dual fuel trucks zullen in maart 2023 aan klanten worden geleverd. CMB.TECH verwacht 20 vrachtwagens per maand om te bouwen.

In de workshop worden nieuwe ICE (Internal Combustion Engine) trucks omgebouwd met CMB.TECH’s dual fuel waterstoftechnologie. In de eerste fase richt CMB.TECH zich op één type vrachtwagen, wat standaardisatie mogelijk maakt. Dit kan de prijs van de dual fuel conversie aanzienlijk verlagen. De dual fuel technologie kan worden toegepast op verschillende merken en het is de eerste stap naar de nul-emissie doelstelling.

CTO van CMB.TECH – Roy Campe: “Met de opening van de eerste dual fuel workshop kunnen we bewijzen dat het conversieproces een eenvoudig en schaalbaar concept is. We vertrekken van een op grote schaal geproduceerde vrachtwagen, die we met een relatief kleine ingreep kunnen ombouwen tot een platform waarmee we vandaag grote emissiebesparingen kunnen realiseren. De overgang kan vandaag beginnen, zelfs zonder volledige dekking van de waterstofinfrastructuur. We zetten de trend om op een betaalbare manier af te stappen van traditionele brandstof. Na een proefperiode kunnen we dit concept verder uitrollen naar andere locaties en voor andere zware toepassingen.”

De dual fuel workshop is strategisch gelegen naast het CMB.TECH waterstoftankstation, waardoor de omgebouwde trucks de eerste tankbeurt met de nodige controles kunnen ondergaan voordat ze aan klanten worden geleverd.

Met deze technologie wordt waterstof aangezogen in de verbrandingskamer, waardoor minder dieselinjectie nodig is om de motor aan te drijven. Het conversieproces begint met de montage van de waterstoftanks op de trucks en de installatie van CMB.TECH’s injectiering op de motor. Vervolgens wordt de motorbesturingseenheid geïnstalleerd. Verder vindt de kwaliteitscontrole en validatie van de dual fuel waterstoftrucks plaats in de dual fuel workshop.

Naast het ombouwproces en de certificering is de dual fuel workshop ook verantwoordelijk voor de inkoop en assemblage van de waterstofonderdelen die van strategisch belang zijn om tot een betaalbaar concept te komen.

De eerste trucks worden naar verwachting in maart 2023 aan klanten geleverd. Zowel Van Moer Logistics, een toonaangevende logistieke speler in de haven van Antwerpen-Brugge, als Haesaerts, lid van de ALTREA LOGISTICS groep, een Europese pionier in chemisch tanktransport, zullen de eerste CMB.TECH waterstoftrucks ontvangen om aan hun vloot toe te voegen.

Oprichter & CEO Van Moer Logistics – Jo Van Moer: “Na een succesvolle pilot case hebben we de eerste batch van 10 extra dual fuel trucks besteld. De trucks zullen worden ingezet voor (tank)containervervoer en vormen een duurzame aanvulling op ons wagenpark. We zijn onder de indruk van de professioneel uitgeruste workshop en kijken uit naar de levering van de afgewerkte trucks in maart.”

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.