DHL decarboniseert alle less-than-container-ladingen in de zeevracht wereldwijd

DHL decarboniseert alle less-than-container-ladingen in de zeevracht wereldwijd

DHL Global Forwarding, de lucht- en zeevrachtspecialist van Deutsche Post DHL Group, neutraliseert vanaf 1 januari 2021 de koolstofuitstoot voor alle zeevrachtzendingen van minder dan een container (less-than-container, LCL). DHL wil het voortouw nemen in de overgang naar schoon en duurzaam zeevrachtvervoer. Dat is volledig in lijn met ‘Mission 2050 – Zero Emissions’ van de Deutsche Post DHL Group. De CO2-compensatie voor alle LCL-transporten gebeurt met maritieme biobrandstoffen, gesourced via bestaande en nieuwe partnerships.

“Om de klimaatverandering tegen te gaan, moet de transportsector echt gedecarboniseerd worden. Bij DHL Global Forwarding vinden we dat duurzame brandstofoplossingen een belangrijke hefboom zijn om de brandstofmix te veranderen en de CO2-uitstoot van het vrachtvervoer over zee te verminderen. Daarom hebben we besloten de koolstofuitstoot van al onze LCL-zendingen te neutraliseren. Ook in deze ongeziene tijden met een aanhoudende pandemie, moeten we ervoor zorgen dat klimaatbescherming en duurzaamheid voorop blijven staan”, aldus Tim Scharwath, CEO DHL Global Forwarding, Freight.

De nieuwe groene service van DHL Global Forwarding is niet alleen een belangrijke mijlpaal op het traject van Deutsche Post DHL Group richting een emissievrije logistiek, maar helpt klanten ook hun ecologische voetafdruk te verkleinen. De zware olie die normaal gesproken zou worden gebruikt, wordt zonder extra kosten voor de klant vervangen door duurzame maritieme biobrandstof aan boord van een vooraf geselecteerd containerschip. Op die manier gebeurt het transport koolstofneutraal. De voordelen van de CO2-reductie zijn voor de klant. Daarnaast hanteert DHL Global Forwarding een GoGreen carrier-evaluatieprogramma, waardoor de expediteur de voorkeur kan geven aan transporteurs met sterke milieuprestaties.

Deutsche Post DHL Group heeft onderzoek gedaan naar hernieuwbare brandstoffen als een belangrijke factor om de impact van zeevracht op het milieu te beperken. Een zwaarwegend criterium om de geschiktheid van hernieuwbare brandstoffen te bepalen is dat ze duurzaam worden geproduceerd en niet concurreren met andere behoeften. Denk bv. aan het gebruik van gronden voor voedselproductie. De biobrandstoffen op basis van afval moeten aan strikte duurzaamheidseisen voldoen om te worden gekwalificeerd als de schoonste vorm van biobrandstoffen die momenteel op de markt verkrijgbaar is.

Deutsche Post DHL Group heeft zich met haar wereldwijde GoGreen-programma geëngageerd om volgens het ‘Burn Less, Burn Clean’-principe de koolstofefficiëntie van zowel het transportnetwerk, de vloot als het vastgoed van de groep te verbeteren.  Dit omvat een lager energieverbruik met meer hernieuwbare energiebronnen en brandstoffen en betere transportnetwerken en ophaal- en leveringsroutes. Bovendien worden onderaannemers in de transportsector aangemoedigd voertuigen met een lage uitstoot aan te schaffen en worden werknemers opgeleid milieuvriendelijk te denken, via opleidingen en andere activiteiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.