Euro Terminal Genk verdubbelt capaciteit

Euro Terminal Genk verdubbelt capaciteit

Euro Terminal Genk (ETG) is gestart met infrastructuurwerken om  haar terminal uit te breiden en te moderniseren. De sterke ontwikkeling van de intermodale activiteit in de regio zet de onderneming ertoe aan om deze belangrijke investering te realiseren. Vooral de vraag naar intermodale treinverbindingen naar Zuid-Oost en Zuid-Europa vanuit Genk stijgt sterk. Ook is er vraag van omliggende logistieke bedrijven om een snelle verbinding met de zeehavens te realiseren. Om daaraan tegemoet te komen dient de terminal aangepast te worden.

Concreet vergroot de oppervlakte van de terminal van 25.000 m² naar 52.000 m², zodat deze een capaciteit zal hebben van 60.000 units per jaar (i.p.v. de huidige 35.000, die in 2010 integraal benut werd). Het aantal laadsporen verhoogt van 2 naar 4 en de lengte van bepaalde sporen wordt uitgebreid naar 650 m, om zo toegankelijkheid aan langere treinen te kunnen bieden. Er wordt tevens een bijkomende mobiele kraan aangekocht. Daarnaast zal de inrit van de terminal en de parking worden aangepast, er komt bijkomende verlichting en de terminal wordt volledig omheind. In een volgende fase wordt er geïnvesteerd in het Interman terminal management systeem en Scangate, een systeem waarmee detailbeelden van spoorwagens en vrachtwagens geregistreerd worden.

In totaal gaat het om een investering van ruim 3,35 miljoen euro, waarvoor financiële ondersteuning werd verkregen bij het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en de Vlaamse Overheid (Hermes-fonds) voor respectievelijk 628 170 € en 224 090 €. De uitbreiding van de terminal zorgt op termijn voor 6 nieuwe jobs.

De werken, die begin juni zijn aangevat, zullen ongeveer zes maanden in beslag nemen en ETG hoopt deze nog dit jaar af te ronden. Tijdens de werken blijft de terminal operationeel voor alle klanten. De hinder zal zeer beperkt zijn.

Duurzame ontwikkeling
Euro Terminal Genk bevindt zich in het noorden van Genk in een omgeving waar heel wat logistieke bedrijven en Europese distributiecentra gevestigd zijn. Genk is een ideale uitvalsbasis op de landsgrenzen tussen België, Nederland en Duitsland en biedt een directe verbinding met de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam. Door deze modernisering rekent ETG erop jaarlijks meer dan 30.000 vrachtwagens van de weg te halen (ofte een file van 450 km lang) en aldus te zorgen voor een reductie van minstens 35.000 ton CO2.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.