IFB pakt geluidsoverlast aan met geluiddempende remblokken op wagons

Om geluidshinder te beperken vanuit de spoor- en luchtverkeerswereld, worden de EU-lidstaten en Zwitserland vanaf ±2020 verplicht om geluiddempende remblokken te installeren. Deze problematiek belangt ook IFB aan, die behalve intermodale spooroperator, ook wagonbeheerder is.

Tot nog toe werden de wagons voorzien van een klassiek stalen remsysteem. De wrijving van de klassieke remblokken op de stalen wielen van de wagons veroorzaakte beschadigingen op de oppervlakte van de wielen met geluidsoverlast als gevolg. De wagonbeheerders sloegen de handen in elkaar met de industrie, en het werd dus zoeken naar een veilige oplossing met een perfecte glijding waardoor het geluidspeil daalt.

Voor wat de spoorindustrie betreft werden er naast het bestaande K-systeem op basis van kunststof, nog 2 mogelijke ‘LL-remblokken’ ontwikkeld die eveneens door de UIC werden goedgekeurd, nl. een systeem van remblokken samengesteld uit organische materialen en een systeem uit gesinterde materialen.

Tot nog toe heeft IFB 10 wagons uitgerust met de LL-remblokken, waarvan 5 van elk systeem. Deze zijn een gelijkwaardige vervanging voor de klassieke ijzeren remblokken zonder veel bijkomende ombouwkosten. Op dezelfde trajecten worden op hetzelfde moment 5 andere wagons ingezet die van de klassieke remsystemen worden voorzien met opnieuw geprofileerde wielen. IFB lanceert als voortrekker in het wagonbeheer de ‘K- en LL-remblokken’ in parallel.

De EU legt de geluidsreductie op vanaf 2020, maar sommige lidstaten worden gemotiveerd om hiermee reeds te starten en krijgen interessantere voorwaarden of passen een bonus malussysteem toe bij de aankoop van spoortractie als ze kunnen aantonen dat ze hier inspanningen in leveren.

Intussen heeft de UIC – Union internationale des Chemins de fer – richtlijnen uitgeschreven voor het installeren van de LL-remsystemen. Deze stellen o.a. dat na elke 20 000 gereden km de wagons dienen te worden gecontroleerd. Uiteraard worden alle wagons die hiermee werden uitgerust, gemarkeerd zodat enkel nog met LL-systemen mag gewisseld worden bij onderhoud of schade.

In Zwitserland bestaat het K-remblokkensysteem al sinds het jaar 2000. Dit systeem is echter duurder vermits de wagons dienen te worden omgebouwd. Deze aanpassingen werden door de Zwitserse overheid financieel ondersteund. Momenteel is het nog niet duidelijk welke van de 2 systemen op lange termijn het interessantste is.

De medespelers in dit dossier zijn de fabrikanten van de remblokken (Groupe Wabtec) en TRW die instaat voor het onderhoud van de wagons. De metingen worden uitgevoerd onder toezicht van  Belgorail. Ook Xpedys, die net zoals IFB en TRW tot de NMBS logistics groep behoort, neemt deel aan het project.

Persbericht: IFB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.