Kilometerheffing: wat verandert er op 1 januari 2024?

Kilometerheffing: wat verandert er op 1 januari 2024?
Vanaf maandag 1 januari 2024 veranderen volgende elementen in het kilometerheffingssysteem: 
In Vlaanderen verandert het tarief van 686Km wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.
In Wallonië (Sofico netwerk) worden de tarieven voor de kilometerheffing aangepast aan de index. In Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vindt de indexering plaats op 1 juli.
Het gebruik van een OBU van het type TriBoxAir van dienstverlener Eurotoll is vanaf 01/01/2024 niet meer toegestaan ​​op de Belgische wegen. De dienstverlener Eurotoll heeft zijn betrokken klanten al geïnformeerd. Klanten van deze dienstverlener die nog geen bericht hebben ontvangen of hun TriBoxAir nog niet hebben vervangen, worden uitgenodigd contact op te nemen met Eurotoll.
De software van ingeschakelde OBU’s (On Board Units) van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België zal automatisch geüpdatet worden met de nieuwe tarieven en wegen die vanaf 1 januari van kracht zijn. De zes dienstverleners zijn Axxès, Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services en W.A.G. Payment Solutions.
Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert. In België of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens en opleggertrekkende voertuigen moeten op de openbare weg in de drie gewesten altijd met een ingeschakelde OBU rijden.
Het bedrag per gereden kilometer op betalende tolwegen hangt af van drie factoren: het gewest waar de weg ligt, de MTM en de Euro-emissienorm van het voertuig. De kilometerheffing hanteert drie MTM-categorieën (meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm en/of ZEV). Hoe hoger de Euronorm van het voertuig en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer.
Op 1 januari 2024 zullen de nieuwe tarieven te raadplegen zijn op de downloadpagina van de Viapass’ website. U kunt de tarieven die vanaf dan gelden alvast consulteren via de nieuwspagina van de site.
OPGELET:
  • Het voordeeltarief voor ZEV geldt enkel in Vlaanderen. In Brussel en Wallonië vallen ZEV nog onder de categorie EURO VI.
  • ZEV dienen steeds een ingeschakelde OBU aan boord te hebben, ook op Vlaamse wegen.
image
De wegen met nultarief die in Vlaanderen een normaal tarief krijgen toegewezen worden hernomen op de onderstaande kaart.
  • De donkerpaarse wegen vormen het huidige wegennet met tarief hoger dan nul;
  • De licht paarse wegen zijn wegen die op 01/01/2024 veranderen van nultarief naar normaal tarief.
image
Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.